Op het oog gewone huizen

Presentatie van het boek Op het oog gewone huizen, geschreven door Jan Greven en Gerbe van der Woude. Het is in woord en beeld een (fiets)tocht langs Blaricumse huizen waarmee in de oorlog ’40-’45 ‘iets was’. Het is zeker ook gericht op jongeren en voor tien euro verkrijgbaar in de boekwinkel.

7 gedachten over “Op het oog gewone huizen

  1. Ati sprak (in dit geval zichtbaar gemaakt) gevleugelde woorden.
    Het is een waardevol boekje geworden. De € 10,- is een prima prijs voor zoveel informatie voor jong en oud.

    Like

  2. Een uitstekend boek,
    Echter weer blijkt dat mijn grootvader ook in uw boek tekort wordt gedaan.
    Heb inmiddels een reactie aan de gemeente Blaricum geschreven met deze inhoud:

    In Hei & Wei van mei 2007 las ik dat het monument in het plantsoen Piepersweg in 1948 was ontworpen door architect H.F. Sijmons. In het in 2010 (mede door de Gemeente Blaricum gesubsidieerde) uitgegeven boek “Op het oog gewone huizen”van Jan Greven & Gerbe van der Woude wordt verder vermeld dat het monument op 4 mei 1948 is onthuld en aan de gemeente overgedragen. Hier wordt als maker van de duif de beeldhouwer John Rädecker (de broer van Toon Rädecker) genoemd.

    Ik ben de kleinzoon van Toon Rädecker en ben sinds 1968 in het bezit van het originele gipsmodel van de duif. Deze duif is onder de staart gesigneerd met “ATR 1950”.

    Mijn grootvader vertelde mij dat deze “gipse” duif jarenlang op de zuil van het monument heeft gestaan en dat pas na lang aandringen van de Gemeente Blaricum hij de duif in steen heeft gehakt.

    Daar ook overal op het internet de naam van Johannes Antoon (John) Rädecker wordt genoemd als de maker, moet het toch mogelijk zijn om op basis van nog aanwezige archiefstukken vast te kunnen stellen wie de echte maker van de duif is.

    Het is niet de eerste keer dat werk van mijn grootvader Toon wordt toegeschreven aan John Rädecker. In oktober/november 2008 was er wekenlang een hevige polemiek in het Parool over de “Polospelers “ op het van Tuyll van Serooskerkenplein te Amsterdam uit 1930. Gelukkig is uiteindelijk mijn grootvader als de maker vastgesteld. Er is zelfs een foto waaraan hij op het levensgrote paard aan het hakken is.

    Gaarne zou ik, gezien de mogelijke geschiedvervalsing zien, dat bij u in het archief de werkelijke beeldhouwer van de duif wordt achterhaald.

    Met vriendelijke groet,

    George Rädecker
    Weegbree 42
    1273 AR HUIZEN
    035-5257068
    g.radecker@hetnet.nl

    Like

  3. Gaarne zal ik uw reactie overbrengen aan de gemeentelijke kunstcommissie van Blaricum . Wellicht kan hiermee rekening worden gehouden in toekomstige publicaties. In de publicatie Couleur Locale uit juni 2009 wordt overigens een kunstwerk van uw grootvader genoemd: Masker , keramiek . In dat boekje is geen vermelding opgenomen van het kunstwerk in het Pieperspark. Carien Bolger, gemeenteraadslid.

    Like

  4. Op 29 november 2010 heb ik van de Gemeente Blaricum een reactie gekregen op mijn brief van 14-6-2010. De afdelingsmanager Welzijn en Ruimte mevr B.L.T. Coppens-van Nunen heeft een archiefonderzoek gedaan en geen aanwijzingen gevonden, die wijzen op een andere ontwerper dan de architect H.F. Sijmons. De naam Rädecker komt in de archiefstukken niet voor. Vooralsnog kunnen wij niet anders dan constateren dat de heer Sijmons ook de ontwerper van de duif is geweest

    Hier kan mijn grootvader het mee doen
    George Radecker

    Like

  5. He, he. Ik ben er voor mij zelf uit. Hopelijk eerherstel voor mijn Opa.

    In de Laarder Courant van 7 mei 1948 wordt een verslag van de onthulling van het monument door de voorzitter van het comité Ir Copijn op de voorpagina geplaatst. Met ondertitel “n’Obliez jamais” Hierin wordt vermeld dat de ontwerper van het monument de architect Sijmons is en dat de symbolische figuur op het monument, een vogel, van de beeldhouwer Anton Rädecker. Het monument zelf werd gebouwd door de firma Dekker.

    Ik meen gezien de feiten die mij bekend zijn van mijn opa en het verslag in de Laarder Courant, dat mijn grootvader Toon Rädecker de beeldhouwer is en niet zijn broer.

    George Rädecker

    e-mail: g.radecker@hetnet.nl

    Like

  6. “n’obliez jamais” zou natuurlijk “n’oubliez jamais” moeten zijn. Van het Franse werkwoord “oublier” dat “vergeten” betekent. De kleine n ervòòr zorgt voor het woordje “niet” en “jamais” betekent “nooit”. Als je het goed beschouwt is het dubbelop (nooit niet vergeten), maar dat is dus gebruikelijk in het Frans.

    Ben oprecht benieuwd, heer Rädecker, of de krant in 1948 die spelfout maakte of dat u dat nu, in het heden gedaan heeft?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s