Boshut (2. boven & details)

Door de gelaagde opbouw van de wanden worden deze niet geheel massief –
de ontstane tussenruimten in de wand veroorzaken het damp-openeffect, m.a.w. het ademende binnenklimaat.

Boshut (1. buiten en beneden)

Melkweg 17 – als het plenst, wordt het bouwen met hout vertraagd. Foto met Hut van Mie in de rug.

Vanaf de Melkweg.

Entree.

Trappenhuis, links woonkeuken, rechts woonkamer.

Woonkeuken.

Deel van de woonkamer – komen grote ramen in.

Detail.

Er zullen 54 bomen worden bijgeplant. De bedoeling is dat het huis daardoor uiteindelijk ‘terugzakt’ in de natuur.
Morgen foto’s van de verdieping plus enkele details. Het streven is eind van het jaar/begin volgend jaar klaar.

Deze kant en die

De zorgvilla (Prins Hendriklaan) in aanbouw – en …

… overbuurman Tergooi, vooralsnog niet in afbraak.

Okavango? L’Etang d’Or? Dubai?

Nee, de Meent.

Nieuwbouw – ander commentaar

Dorpskenner bij uitstek Frans Ruijter stuurde onderstaande foto’s en meldde:
‘De boerderij die daar [Verbindingsweg waar vroeger de brandweerkazerne stond en nu zeven sociale woningen worden gebouwd.] tot 1957 heeft gestaan en eigendom was van een broer van mijn oma Jaap Raven, in Blaricum beter bekend als ‘Jaap de Rus’, omdat hij een Russisch paard had, stond met zijn achterkant ook bijna op de weg.’

En voorts meldt Ruijter dat Blaricum met circa 1000 sociale woningen op een totaal van 5000 adressen stevig achterloopt op het landelijke gemiddelde van circa 33%. Sociale woningbouw in het Dorp is derhalve volgens hem een goed en noodzakelijk beleid, alleen al om brandweerlieden en reddingsbrigadisten van de door hen zo gewenste woningen te kunnen voorzien.
Het tegengeluid van onder andere Maria Piël is dat de gemeente wat betreft sociale woningen vooral een historie kent van verkoop aan woningcorporaties – ‘haar huisvestingszorg niet is nagekomen’ – en dat die organisaties (mede door verkoop, maar ook door kwantiteitsdenken) rendement en geldelijk gewin belangrijker vinden dan de leefbaarheid en het aangezicht van buurten.

Dit is een fotoblog – feiten over woningbouw kunnen worden gemeld, de discussie mag elders plaatsvinden.

(Klein Oogiaans ps’je: hoeveel sociale woningen staan er in de een na oudste wijk Crailo?)

Nieuwbouw krijgt altijd commentaar

”t Schijnt hoger te worden dan was afgesproken.’
‘Bouwen ze door tot óp straat? – Lekker dan.’
”t Zal wel mooi worden.’
‘Wel weer hutjemutje.’
‘Waar komen hun auto’s?’