Van huis naar echte salon

Een aantal jaren salon aan huis en dan nu naar een echte bedrijfsruimte. Een ieder die kennis wil maken met Schoonheidssalon Sylvia op de nieuwe locatie is zaterdag 26 november tussen 11.00 en 16.00 uur welkom op Binnendelta 9g. Belangstellenden worden rondgeleid en kunnen advies krijgen. Voor de kinderen is animatie, er is een loterij en voor elke bezoeker heeft Sylvia Kempers-Bouwman een presentje.

VVD’er Peter Smit alweer Wijdemeren-wethouder af

Verschillende opvattingen over de bestuurlijke toekomst van Wijdemeren hebben ertoe geleid dat de coalitie van die gemeente vanavond uit elkaar is gevallen. CDA en fusiepartij PvdA/Groenlinks hebben hun vertrouwen in coalitiepartner VVD opgezegd. ‘Dit heeft als onvermijdelijk gevolg dat ik mijn functie als wethouder neerleg’, zo heeft VVD-wethouder en Blaricummer Peter Smit laten weten. De VVD is wat betreft een fusie tussen Wijdemeren en Hilversum voor ‘nader onderzoek’, terwijl de andere coalitiepartijen haast willen maken.

Een en ander komt overeen met vergelijkbaar gedoe in de BEL-gemeenteraden: Laren en Eemnes willen zich qua ‘regionale versterking’ (…) vooral richten op Hilversum, behalve D66 koos de raad van Blaricum voor ‘meer onderzoek in den brede’.

Hoe meer gehannes, des te meer wordt de Provincie in de kaart gespeeld – de opgelegde fusies zijn nu vlakbij.

Beschadigend en beschamend

Beschadigend: zie wat u ziet.
Beschamend: deze voorziening heeft geen enkele rechtskracht.

Dat er regelmatig gehaasten, gemakzuchtigen en platte hufters zijn die in de bocht en op minder dan vijf meter van de straathoek parkeren (en daardoor onoverzichtelijkheid veroorzaken waardoor voetgangers, fietsers en andere automobilisten in gevaar komen), is niet iets dat met dit witten-lijnenspel zal worden voorkomen. Wat helpt is adequate en permanente handhaving – of de rijbanen ter plekke tot één autobreedte versmallen. Saillant detail: voorbij het aangebrachte kruis op de Meentweg is circa drie meter stoeprand (zonder blauw) en daarna het einde van de blauwe zone. Menigeen zal denken dat daar dan dus wel mag worden geparkeerd … niet dus. Het zou er dus duidelijker en overzichtelijker door worden …

… die zorg draagt …

Zo’n boom, zo’n grote bruine boom
zo’n hardwaaiboom die ruist of raast
die stil staat boven ons gedruis
en minzaam wuift als we stressen

zo’n boom die liefde weet
die zorg draagt voor alles
om en op en onder haar

zo’n boom moet je ’s bekijken
rustig en zonder doel
dan begrijp je ’t wel.

Gewaardeerde vrijwilligers

Het Vitus: vanavond is mevrouw Traute van der Veer – Peters verkozen tot Vrijwilliger van het jaar 2016. Jeroen Post kreeg de Aanmoedigingsprijs voor vrijwilligers onder de 25. Beiden kregen van het Activiteitenfonds een cheque van €1000 respectievelijk € 500, te besteden aan doelen die de locale gemeenschap ten goede komen. Mevrouw Van der Veer kreeg ook een mooie trofee.

Adieu schone Schoolstraat

In afwachting van het vervuilende coalitie-blauw.

‘Er is er één jarig’

Toneelvereniging Blaricum speelt donderdag, vrijdag en zaterdag in Het Vitus. Info hier.

Moet ook weer weg

Met de komst van de blauwe zone zag de visboer zijn kans schoon en pleitte voor het verwijderen van het witte kruis voor zijn inrit én die van voorheen Groenteman Beek, nu BijJelle. Twee parkeerplekjes extra en zo vlakbij: dat was natuurlijk een kwestie van leven en dood … Beek en Jelle waren daar echter op tegen: de rechterroldeur is zowel toegang tot woning en garage als toegang tot bedrijfsruimte.

De ‘oplossing’ was:
– de stratenmakers kwamen en verkleinden het witte kruis tot voor de inrit van BijJelle (halve dag, twee man);
– de straatverver kwam en bracht voor de inrit van de visboer een blauwe streep aan.

En toen … bleek dat niet te mogen.

Immers: RVV artikel 24 zegt dat er voor een in-/uitrit niet mag worden geparkeerd.

Wat nu? Twee mogelijkheden:

1. de stratenmakers komen weer en vergroten het witte kruis weer tot en met de inrit van de visboer;
– de straatverver komt weer en haalt voor de inrit van de visboer de blauwe streep weg.

2. de stratenmakers komen en vervangen de aflopende inrit door een stoeprand;
– de straatverver komt en brengt op de nieuwe stoeprand bij de visboer een blauwe streep aan.

Maar: mogelijkheid 2 kan alleen als de hulpdiensten (brandweer, politie, ambu) hiervoor groen licht hebben gegeven.
De visboer kan namelijk wel zeggen dat hij die inrit niet meer nodig vindt, maar achter de winkel is een in-/uitgang
die als noodroute kan worden gebruikt; voorts bevindt zich daar een trap naar de bovengelegen etage/woning (tweede foto).

Plus dat áls mogelijkheid 2 mag worden gerealiseerd, dan zal – in geval BijJelle op ‘zijn kruis’ staat te laden en te lossen –
zeker met een modale SUV niet mogelijk zijn op die nieuwe parkeerplek te gaan staan. Dat wordt dus doorrijden, of de
auto ‘even’ dwars op de stoep rijden … Winst voor de visboer nul, effect op veiligheid voor voetgangers en fietsers negatief.

Hoe dan ook: het is allemaal weer om te huilen zo hilarisch briljant – en het (ons!) geld kan niet op.

Ziet u ze?

StudioErikGutter – etalageversiering feestdagen met twee kenmerken van Blaricum.