Handhaving

Een alhier actief zijnde ondernemer leerde onlangs dat er alhier verschillende soorten (…) handhaving c.q. toezichthouding zouden zijn. Er zou een verkeershandhaving zijn, die dus foutparkeerders mag bekeuren. Maar de handhaving die bewoners aanspreekt op overhangend groen of bermkaperij met stenen, paaltjes en stammen schijnt een andere afdeling te zijn … Of er ook afdelingen zijn die werken zoals afgebeeld op onderstaand cartoon in 2002 van de Vlaam Jeroom is onbekend. Over het nut van zo’n afdeling valt natuurlijk te discussiëren – over die discussie natuurlijk ook. Sowieso is het zinvol als de gemeente ’s helder en duidelijk de gehele handhaving toelicht. Nee, niet alleen toelicht, maar ook daadwerkelijk laat functioneren. Met vermelding van hoeveel er voor handhaving is gereserveerd op de gemeentebegroting.

Vrijwilligers van het jaar 2026

Met een andere aanpak heeft vandaag in Het Vitus de jaarlijkse benoeming van Vrijwilliger(s) van het Jaar plaatsgevonden. Voorheen was het in de herfst, nu in de zomer, met een catering. Op de eerste foto alle genomineerden, op de tweede …

… een aantal leden van de winnaars, de Carnavalsvereniging De Kruiskuilers.

Geen fijne vrije fietsen

Het op zich goede concept van de Voi-deelfiets heeft zo z’n nadelen. Eentje is dat ‘men’ het leuk vindt zo’n fiets om te gooien of in een sloot te smijten. Andere is dat ze niet zelden zo worden gestald dat ze voor passanten en het winkelende publiek overlast veroorzaken. Komt bij dat de bereikbaarheid van de onderneming niet denderend schijnt te zijn. Als het centrum van het Dorp dan toch middels een verkeersplan op de schop gaat, lijkt het zinvol aparte stal-plaatsen te maken voor zowel de deelfietsen als de bakfietsen. Met natuurlijk een flinke dosis handhaving.

Hond op hei aan de lijn

Op 10 september 2025 berichtte Oog over (HIER) het wandelen met de hond op de hei. Samengevat kwam dat erop neer: op de Blaricummerheide (waar de schaapskooi staat) moet de hond altijd aan de riem. Op de Tafelbergheide was dat onduidelijk: sommige borden zeiden ‘Hond aan de lijn’, andere zeiden ‘Hond mag los, maar onder controle’.

Nu is de onduidelijkheid opgelost: de gehele Tafelbergheide is door het GNR aangeduid als begrazingsgebied. Waarop de hond altijd aan de lijn moet. Simpel, geen woord Spaans of Blablawakkiepikkie bij. Dus op beide heides moet de hond ALTIJD en OVERAL aan de riem.

Mag de hond in die buurt dus nergens meer los? Jawel, op de Lage Laarderweg. Dat is de onverharde weg tussen de parkeerplaats De Tafelberg en de 1,5 km verderop gelegen Oude Huizerweg. Die Lage Laarderweg ligt tussen de rand van de Blaricumse bebouwde kom en de Tafelbergheide. Voldoende ruimte voor Blaf en Kwispel om daar hun natuurlijke driften te uiten.

Dus … als u dat aan de lijn even bent vergeten en daarop wordt aangesproken: niet moeilijk doen, gewoon doen. Dus geen grote bek, geen bedreiging, geen half-slimme vraagjes als ‘Is het erg, dan?’ Gewoon doen. Kijk voor het waarom ook maar even naar de laatste foto … en pak dan meteen als bonus het sonnet mee. Wie de schoen past … gebruike de hondenriem.

Geef moeder geen bloemen maar een woord

Opinie-artikel HIER. En teken de petitie om moederteit in het woordenboek te krijgen HIER.

Plannen kan je leren

Zaterdagochtend voor Moederdag: mooi zonnetje, terrassen al aardig gevuld, winkeliers hebben hun waar buiten uitgestald en de winkeldeuren staan gastvrij open – komt er een vijf man sterke maaiploeg. met bijbehorende machines het gemeentegroen maaien. Was maandagochtend niet een beter moment geweest?

Wij gaan weg


Met vakantie?
‘Ja, ook. Maar we gaan hier weg.’

Weg bij Mooi?
‘Ja …’

Hoe dat zo?
‘Nou, na ruim 25 jaar kregen we allebei het gevoel dat het goed zou zijn voor de zaak om die in andere handen te geven. Frisse wind en zo. En voor ons zelf was het eigelijk ook wel tijd geworden om ’s even helemaal niets te hoeven doen en te kijken wat er nog meer is in de wereld.’

Goh … en hoe gaat het hier dan verder?
‘We hebben in Peggy een fantastische opvolgster gevonden. Ze draait nu proef en ze neemt op 1 juli a.s. het stokje over. En alle dames blijven.’

Dus er is niets aan de hand?
‘Nee hoor, beslist niet. Gezondheid en geluk zijn prima in orde. En de boekhouding ook. We willen simpelweg meer tijd hebben voor andere dingen – wat die zijn weten we zelf eigenlijk nog niet. En dus ruimte maken voor goede energie voor de zaak.’

Dus eind juni komt er een foto met jullie én Peggy?
‘Vast wel.’

En zijn er eh … mooie aanbiedingen voor Moederdag?
‘Heel erg mooi!’

///

Koningsdag – borrel …

… en morgen gezond weer op.