Hoornaar-opsporing heeft resultaat

De opsporingsweek heeft 40 Hoornaar-koninginnen opgeleverd. Dat scheelt deze zomer derhalve 40 nesten met circa 2500 ‘inwoners’ per stuk en een veelvoud aan bijen, hommels en andere insecten die aan de vraatzucht van de Aziatische Hoornaar zullen ontsnappen. Desalniettemin verzoekt de Stichting Bijenhouders aan een ieder te blijven uitkijken naar nestjes. Een bijkomend verzoek is het bord van de Vitustuin niet voor graffiti te gebruiken en zo mogelijk de geplaatste tag te verwijderen.

Bas den Hollander van Scouting Vasanta uit Huizen had de eerste melding gedaan en kreeg van burgemeester Barbara de Reijke vanmiddag in genoemde tuin een fijne prijs: € 50,- cadeaubonnen te besteden bij IJssalon De Hoop.

Drie Koninklijke onderscheidingen

Jolanda Bollebakker – Lid in de Orde van Oranje-Nassau
Jolanda Bollebakker is benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau voor haar bijna vijftig jaar durende inzet voor de scouting en de bibliotheeksector. Sinds 1979 vervult zij uiteenlopende rollen binnen Scouting Maggy Lekeux, van leidster tot bestuurslid en organisator. Zij speelde een cruciale rol in het voortbestaan van de vereniging en is nog altijd actief betrokken.

Daarnaast zet zij zich in voor het Scouting Nederland Museum en het Reizend Scoutingmuseum, waar zij bijdraagt aan het behoud van cultureel erfgoed. Ook is zij al sinds 1978 verbonden aan de Bibliotheek Hilversum, waar zij een belangrijke rol speelt als verbindende en betrokken medewerker. Haar tomeloze inzet, organisatietalent en toewijding maken haar van grote waarde voor velen.

Rink Jan Slotema – Lid in de Orde van Oranje-Nassau
Rink Jan Slotema ontvangt de onderscheiding Lid in de Orde van Oranje-Nassau voor zijn brede maatschappelijke inzet sinds 2006. In zijn woonwijk De Bijvanck zette hij zich actief in voor leefbaarheid en veiligheid, onder meer door zijn betrokkenheid bij buurtvraagstukken en infrastructurele projecten.

Als secretaris van de Vereniging Vrienden van het Bijvanckpark speelde hij een belangrijke rol in het behoud van het karakter van de wijk. Daarnaast leverde hij een waardevolle bijdrage aan regionale vraagstukken rondom mobiliteit en natuur, onder andere via de ANWB en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond.

Ook als energiecoach hielp hij tientallen huishoudens bij het verduurzamen van hun woning. Zijn analytische vermogen, vasthoudendheid en maatschappelijke betrokkenheid hebben geleid tot blijvende verbeteringen in Blaricum en daarbuiten.

Mona Deuning – Lucardie – Lid in de Orde van Oranje-Nassau
Mona Deuning – Lucardie is benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau voor haar jarenlange en veelzijdige vrijwilligerswerk. Sinds 2006 is zij actief binnen onder meer het onderwijs, welzijnswerk en verenigingsleven in Blaricum.

Als voorzitter van de ouderraad van basisschool De Pionier organiseerde zij talloze activiteiten voor kinderen. Daarnaast is zij de drijvende kracht achter de jaarlijkse Sint Maarten viering en vervulde zij een belangrijke rol binnen de Oranjevereniging, onder andere als voorzitter.

Ook zette zij zich in voor vluchtelingenopvang, onder meer voor Oekraïense ontheemden, en begeleidt zij mensen met een verstandelijke beperking via MusicalAnders. Met haar energie, organisatietalent en warme betrokkenheid weet zij mensen te verbinden en gemeenschappen te versterken.

Buurtfeestje

Met bijdragen van winkeliers en het Activiteitenfonds Blaricum (AFB) kon de buurt van de Slieten/Dam vanavond een gezellig feestje houden. Aanleiding was de 50e verjaardag van de Bijvanck (‘Zo ongeveer, hè!’) en ook de aanwonenden in de gelegenheid te stellen elkaar wat beter te leren kennen. ‘Sommigen wonen hier al vanaf het begin en anderen pas net, dus dan is ’t leuk om het zo te doen’.

Heeft u met uw buurt ook gedachten over een buurtfeestje, bbq of iets dergelijks? Ga naar de website van het AFB en daar vindt u een aanvraagformulier. Wie weet.

Struikelstenen

Vanmiddag onthuld, bij Noolseweg 51, 53 en 65 (foto’s).

 

Wensen komen uit – ook door Centaurea

Rotaryclub Blaricum-Centaurea heeft vanavond een cheque ter waarde van € 11.750,- overhandigd aan de Stichting Wensenambulance Noord-Holland. Dit bedrag is tot stand gekomen door bijdragen van sponsors van Centaurea, aangevuld met de batige saldi van de Pubquiz en de AprèsSki-avond. Met het bedrag kan de Wensenambulance circa 30 wensen in vervulling laten gaan.

In de agenda

Kraam op Kday …

… en we hopen dat het je bevalt.

De drone en Dennis

Die drone dus, hoog in een boom. Geprobeerd met een andere drone (duwen) eruit te krijgen. Lukte niet: te veel takken en te veel wind. Groot risico dat er twee zouden hangen … Toen Dennis van Kraaij aangesproken, vrijwilliger bij Brandweer Blaricum, maar ook de man van Motorzaagwerken Van Kraaij. Snoeien en sculpturen maken, met precisie en passie. En een eigen hoogwerker. Hij wilde wel. Daar ging ‘ie – naar 15 meter hoogte. Drone uit de takken gehaald. Bedankt, Dennis!

Vervolgens de drone ‘uitgelezen’. Bleek ‘ie al 11 maanden in die boom te hangen. Eigenaar was ook te traceren. Dus daar de drone naartoe gebracht. Ja, de zoon des huizes, enzovoort. Nog geprobeerd de drone te achterhalen, maar zie die maar ’s hoog in een vol bebladerde boom te ontdekken. Daar heb je echt lente voor nodig, het zonlicht dat op de juiste wijze invalt en iemand die Oog heeft voor rariteiten op de grond en daarboven. Mission completed, iedereen blij.

Berichten

 

Van Het Buurtschap Oude Dorp, politieke partij Het Geluid van Blaricum en de ietwat vernieuwde (…) gemeenteraad.

Aan het bericht van Het Buurtschap kan nog worden toegevoegd dat de gemeente ook in gebreke blijft waar het gaat om de bewegwijzering op het Achterom. In september 2025 (!) is aangekondigd dat daar borden en kruisen zouden komen (was indertijd een cruciale toezegging), zodat het laden en lossen daar zo veilig mogelijk zou kunnen gebeuren. Nog steeds niets gezien.

Waarderingsrondjes

Burgemeester Barbara de Reijke maakt vandaag ‘stembureau-rondjes’. Daarbij spreekt ze haar waardering uit voor de inzet van de ‘bemanningen’, (‘een hart onder de riem voor zo’n lange dag’) en neemt voor de dames en heren een kleine lentegroet mee.