RIP oudste boom

In het noodweer van vrijdagavond is de oudste boom van Blaricum (volgens het register van Monumentalebomen.nl en volgens de eigenaar geplant in 1842) door de bliksem getroffen en neergegaan. De boom stond op Noolseweg 12, was vijf meter in omtrek en tot vorig jaar 38 meter hoog. Na een zgn. seniorensnoei nog altijd 25 meter. Bij het incident zijn geen personen geraakt, de schade aan tuinen is gering. Dat komt met name doordat de boom precies (…) op het onverharde zijpad van de Noolseweg terecht is gekomen. Morgen wordt er geruimd.

En fris door …

… met wat al een hittegolf is, of anders beslist gaat worden. Criteria: vijf dagen achter elkaar 25+, waarvan drie 30+. Gezien de weersverwachtingen voor de komende twee weken, is dekeerste zin niet onjuist.

Veel veel en niets weinig

In 2025 zijn er in Blaricum circa 180 woningen verkocht.

74% van de kopers kwam van buiten Blaricum.
Mede daardoor wordt de druk op de locale woningmarkt aangeduid met ‘hoog’.

De totale waarde van die verkopen bedroeg circa 200 miljoen euro.
Het aantal koopwoningen dat 1 miljoen euro of meer waard is, ligt rond de 30%.

Het aantal tiny houses dat in 2025 (en eerdere jaren van de voorbije raadsperiode) is opgeleverd bedraagt nul.
De vooruitzichten voor 2026 zijn: nul.

Mooie korenbloemen …

van zijde. Bij Jelle. Weekendvraag: zijn pinksterbloemen en korenbloemen hetzelfde?

Hond op hei aan de lijn

Op 10 september 2025 berichtte Oog over (HIER) het wandelen met de hond op de hei. Samengevat kwam dat erop neer: op de Blaricummerheide (waar de schaapskooi staat) moet de hond altijd aan de riem. Op de Tafelbergheide was dat onduidelijk: sommige borden zeiden ‘Hond aan de lijn’, andere zeiden ‘Hond mag los, maar onder controle’.

Nu is de onduidelijkheid opgelost: de gehele Tafelbergheide is door het GNR aangeduid als begrazingsgebied. Waarop de hond altijd aan de lijn moet. Simpel, geen woord Spaans of Blablawakkiepikkie bij. Dus op beide heides moet de hond ALTIJD en OVERAL aan de riem.

Mag de hond in die buurt dus nergens meer los? Jawel, op de Lage Laarderweg. Dat is de onverharde weg tussen de parkeerplaats De Tafelberg en de 1,5 km verderop gelegen Oude Huizerweg. Die Lage Laarderweg ligt tussen de rand van de Blaricumse bebouwde kom en de Tafelbergheide. Voldoende ruimte voor Blaf en Kwispel om daar hun natuurlijke driften te uiten.

Dus … als u dat aan de lijn even bent vergeten en daarop wordt aangesproken: niet moeilijk doen, gewoon doen. Dus geen grote bek, geen bedreiging, geen half-slimme vraagjes als ‘Is het erg, dan?’ Gewoon doen. Kijk voor het waarom ook maar even naar de laatste foto … en pak dan meteen als bonus het sonnet mee. Wie de schoen past … gebruike de hondenriem.

Nationaal Monument en Blaricum

Het Nationaal Monument op de Dam in Amsterdam is ontworpen door architect J.J.P. Oud en beeldhouwer John Rädecker.Zij werkten samen met verschillende andere kunstenaars voor de specifieke onderdelen van het gedenkteken:
  • J.J.P. Oud: Verantwoordelijk voor het stedenbouwkundige en architectonische ontwerp van de pyloon en de omliggende muur.
  • John Rädecker: Ontwierp de centrale beeldengroep en de symbolische figuren. Na zijn overlijden op 12 januari 1956 voltooiden zijn zonen Jan Willem Rädecker en Han Rädecker het beeldhouwwerk.
  • Paul Grégoire: Ontwierp de reliëfs op de gedenkmuur.
  • A. Roland Holst: Schreef de dichtregels die in het monument zijn gebeiteld.

Het Monument is 70 jaar geleden onthuld. John Rädecker is begraven op De Woensberg. Zijn graf is later ook het graf geworden van zoon Han en diens tweede echtgenote Emika Banno.

Pakketpunt – handig

Bij Atelier Blaricum (Dorpsstraat 6A) kunt u nu ook terecht voor pakjes afleveren en ophalen die door DHL worden vervoerd. Een welkome uitbreiding van de toch al nuttige dienstverlening van onder meer kleding- en schoenreparaties, stomerij en gordijnen.

Buurtfeestje

Met bijdragen van winkeliers en het Activiteitenfonds Blaricum (AFB) kon de buurt van de Slieten/Dam vanavond een gezellig feestje houden. Aanleiding was de 50e verjaardag van de Bijvanck (‘Zo ongeveer, hè!’) en ook de aanwonenden in de gelegenheid te stellen elkaar wat beter te leren kennen. ‘Sommigen wonen hier al vanaf het begin en anderen pas net, dus dan is ’t leuk om het zo te doen’.

Heeft u met uw buurt ook gedachten over een buurtfeestje, bbq of iets dergelijks? Ga naar de website van het AFB en daar vindt u een aanvraagformulier. Wie weet.

Maand van de Filosofie

Had u al wat nagedacht? En het zeer aanbevelenswaardige essay Ik zie wat ik geloof van Roxane van Iperen gelezen?

Gestaag richting de 20 graden

Voormalige zandkuil bij landgoed De Beek, Naarden.