Handhaving

Een alhier actief zijnde ondernemer leerde onlangs dat er alhier verschillende soorten (…) handhaving c.q. toezichthouding zouden zijn. Er zou een verkeershandhaving zijn, die dus foutparkeerders mag bekeuren. Maar de handhaving die bewoners aanspreekt op overhangend groen of bermkaperij met stenen, paaltjes en stammen schijnt een andere afdeling te zijn … Of er ook afdelingen zijn die werken zoals afgebeeld op onderstaand cartoon in 2002 van de Vlaam Jeroom is onbekend. Over het nut van zo’n afdeling valt natuurlijk te discussiëren – over die discussie natuurlijk ook. Sowieso is het zinvol als de gemeente ’s helder en duidelijk de gehele handhaving toelicht. Nee, niet alleen toelicht, maar ook daadwerkelijk laat functioneren. Met vermelding van hoeveel er voor handhaving is gereserveerd op de gemeentebegroting.

Meer haagmolest

Op meer plaatsen in het Dorp blijken met name rond lantaarnpalen delen van hulsthagen door of namens de gemeente te zijn weggesnoeid.
Een eigenaar zegt: ‘Met verbazing zie ik ook op Fransepad tussen nr 5 en 7 een grote aanslag in de heg rondom de lantaarnpaal…. Is hier info over verspreid; waarom is hier 0 communicatie over geweest en hoe kan het dat dit ongevraagd plaatsvindt?’ Een passant merkte op dat er zo ‘gemeentelijke urinoirs’ zijn ontstaan …

Inmiddels heeft raadslid Ramona Beemsterboer van Het Geluid van Blaricum over deze werkwijze aan de griffier vragen gesteld.

Wordt vervolgd.

Wethouders

De gemeenteraad heeft gisteren benoemd tot wethouders van de gemeente Blaricum:
• namens VVD, de heer F.C. Cornelis voor 0,8 fte;
• namens HvB, mevrouw M.H.H. Baay-Timmermans voor 0,8 fte;
• namens DBP, de heer K. Hammouti voor 0,8 fte.

Foto: OogArmy RvHGvB.

Vertraging door kauwen

De renovatie van de seniorenwoningen aan Meentweg/Polweg/Sint Josephweg heeft vertraging opgelopen. In de schoorstenen van drie woningen zijn kauwnesten aangetroffen. Daarom is het werk daaraan stilgelegd. Op 15 juli komt er een ecoloog opnieuw schouwen. Als dan het licht op groen gaat, zullen de drie woningen in oktober (met twee maanden vertraging) worden opgeleverd. De renovatie van de woningen aan de Verbindingsweg en de Ludenweg liggen op schema.

Ongerustheid bouwplannen Achter Capitten

Circa 40 bewoners van Achter Capitten, Capittenweg, Driftlaan en Schapendrift maken zich grote zorgen over het gemeentelijke bouwplan voor de Achter Capitten. Ze hebben vanochtend hun zorgen middels brieven kenbaar gemaakt aan het gemeentebestuur. Mogelijk zal er in de eerstvolgende Raadscommissie door betrokkenen worden ingesproken.

De zorgen en klachten van de omwonenden komen neer op:
– het proces is volstrekt niet transparant
– het proces is tot nu toe bepaald niet zorgvuldig uitgevoerd
– er is informatie achtergehouden
– er is informatie niet of te laat gedeeld
– er zijn meerdere tegenstrijdigheden in de communicatie van de gemeente en met name die van wethouder Kennis.

Tevens is gemeld dat de bezorgdheid en klachten ‘breed leven’ en dat betrokkenen overwegen verdere formele stappen tegen de gemeente te ondernemen. Wordt vervolgd.

Coalitie (1)

Zoals bekend waren er in maart gemeenteraadsverkiezingen. Die zijn gevolgd door de zogenaamde coalitievorming, net zoals in de ‘grote’ politiek in Den Haag. Al dan niet met behulp van een verkenner of informateur is (en al dan niet zogenaamd) onderzocht welke partijen met elkaar zouden willen samenwerken. Waarbij het natuurlijk mooi is als die partijen samen in de raad een meerderheid hebben. Dat zo zijnde, dan mogen de deelnemende partijen een wethouder leveren. Er staat dus nogal wat op het spel.

Naar het zich laat aanzien zal de komende Blaricumse coalitie worden gevormd door Hart voor Blaricum (HvB), VVD en De Blaricumse Partij (DBP). Opvallend is dat ten opzichte van de verkiezingen van 2022 HvB de grote verliezer is (van 6 naar 3 zetels) en de VVD nauwelijks stemmen heeft gewonnen. Getalsmatig klopt het wel, maar de politieke moraal is ver te zoeken.

DBP heeft wel gewonnen, net genoeg om een restzetel te scoren. Aldus lijkt er een coalitie in de steigers te staan van 9 van de 15 zetels (een meerderheid), gevormd door de grootste verliezer, een niet gegroeide partij en een winnaar op 2,5 zetels. Niet elke boot die drijft, is zeewaardig.

Dat coalitiegenoot D66 niet meer mee mag doen, zou het gevolg zijn van de gedachte dat ‘dezelfde coalitie weinig nieuws zou brengen’. Ah … zou het dan niet logischer zijn geweest om de grootste verliezer (HvB) ’s een mooi plaatsje op de oppositiebanken te geven – en daar dan ook ’s goed na te laten denken over verliesreden en toekomst? Met zelfreflectie kan men best nog wel ver komen …

Er is (door andere verkenners) ook gekeken naar de mogelijkheid van DBP, D66, Het Geluid van Blaricum en CDA. Met als kenmerken qua stemmenaantallen alleen maar winnaars en een meerderheid van 8/15 in de raad. Naar verluidt heeft DBP echter besloten liever te gaan voor een coalitie met HvB en VVD. 

Waarbij moet worden vermeld dat de stapel betwistbare dossiers op het bureau van de VVD-wethouder in de achterliggende raadsperiode een kloeke hoogte heeft gekregen. Dat dezelfde wethouder wellicht op zijn stoel zal blijven zitten, is derhalve ook al opmerkelijk. Dat geldt eveneens voor de beoogd wethouder voor HvB, die in de tas wel landelijke politieke ervaring heeft (Eerste en Tweede Kamer voor 50+), maar qua lokale politiek vooral vraagtekens en loze vakjes. 

De vraag is nu wanneer het overeen te komen coalitieakkoord terecht zal komen in de bijgaande voorziening in de hal van het gemeentehuis.

Wordt vervolgd.

Van winkel naar woning (?)

Voorheen Sisters. Op weg naar het einde van de ‘winkelstraat’?

Heel blij

Dank u heel hartelijk, overheid. Hier zijn we heel blij mee. Het geeft veel vertrouwen, op u kunnen we bouwen.
We kunnen niet wachten op uw besluiten van specifieke strekking, maar meer van deze zijn ook erg heel fijn.
Gaat u ons ook nog vertellen wat het ene besluit dan wel niet is? Reuze spannend hoor, dat bij u.

En dit Controleprotocol, gaat dat over de achtduizendvierhonderdzevenenveertigste niet opgeruimde hondendrol?

Vreemd beleid

Bewoners van de Schapendrift (nrs. 66-88) wilden geen geparkeer meer in en half op de bermen voor hun woningen. Dat had ooit (2010) geleid tot allerlei illegaal geplaatste obstakels. Die na een bericht op Oog goeddeels zijn weggehaald. Uit die tijd stamt het woord bermkapen. Nu heeft de gemeente ter plekke een parkeerverbod ingesteld. Dat – zoals iedereen weet – wel geldt voor de rijbaan, maar niet voor de berm. Er zal dus meer volledig in de berm worden geparkeerd – iets dat de aanwonenden nou juist niet willen. Vreemd is ook dat de gemeente wel borden plaatst die bij het verbod horen, wel aangeeft dat er wél in de berm mag worden geparkeerd, maar illegaal geplaatste boomstammen laat liggen. Een en ander wordt omhangen door een lichte geur van bestuurlijk cliëntisme. Woensdag 18 maart gemeenteraadsverkiezingen.

Verkeersbesluit Bergweg/Meentzoom

Er komen geen drempels; voor zover nog niet aanwezig komen er haaientanden; het 30km-bord zal vaker worden herhaald; er komen geen fietslogo’s, dus daarop mag worden gestopt en geparkeerd. Na voltooiing en heropening van de Le Coultredreef (die ook 30km wordt) zal de verkeerssituatie worden geëvalueerd.

Nieuwjaarsreceptie

Terwijl het buiten nog even jolig doorsneeuwde, binnen in het gemeentehuis de jonge pianist Nils Bartholly (inhuurbaar, barthollyn@gmail.com) welluidende noten rond liet zweven, las de Sonnettist der Nederlanden het college van B&W het sonnet Beste wensen voor. Daarna hield burgemeester Barbara de Reijke een speech waarin zij veel lof had voor vrijwilligers, buitendienstmedewerkers, wethouders, raadsleden en andere goed doenden, reikte ze aan Teus Dorrestein de eerste Gemeentelijke Speld uit voor al zijn verdiensten en inspanningen voor de lokale samenleving en wenste zij iedereen het allerbeste toe en ging men aan de drankjes en snacks, verzorgd door Marita Steenbeek en haar Vitus-dames. Op de wandelweg terug was er nog de ontmoeting met de heer Axel Varekamp, die meldde nooit ‘Beste wensen’ te zeggen, maar ‘Blijf je verwonderen’. Hetgeen verder gaande werd gedaan.

Misschien niet gebroken, wel gehalveerd

Door het vertrek van drie raadsleden is de fractie van Hart voor Blaricum gehalveerd. De drie hebben een politieke partij opgericht: Het Geluid van Blaricum. Wordt vervolgd, met bijvoorbeeld: – hoe gaat het progranma van Het Geluid eruit zien; wie zullen waar terecht komen op de kandidatenlijsten van beide partijen en hoe zit het eigenlijk met de besturen van beide partijen?
Voor degenen die de bloedstollende dan wel barrières doorbrekende lokale politiek van dichtbij willen meemaken: vanavond om 20 uur is er een reguliere raadsvergadering in het BEL-kantoor in Eemnes. Daar zal Het Geluid voluit aan deelnemen. Op de agenda staat ondermeer de Verkeersvisie – u weet wel: het document waarbij een ingebrachte Zienswijze door de gemeente in eerste instantie eigenhandig (en dus onwettig en volgens de indieners misleidend en met kwade opzet) is aangepast. Naar Haagse maatstaven zou dat voor de verantwoordelijke wethouder VVD’er Cornelis een motie van wantrouwen moeten opleveren …

U kunt ook naar het Kerstviering in de Dorpskerk gaan (19:00 uur), en/of een Kerstconcert in de Blaercom (20:15 uur). Dat zal met de zuivere en devote geluiden misschien beter voor uw hart zijn.

‘Misleiding’ – wie en waarom?

In de Commissie R&I op dinsdag 9 december jl. is ingesproken op de Verkeersvisie. Een van de insprekers was een van de indieners van een Zienswijze op deze Visie. Aan een inhoudelijke toelichting van die Zienswijze is hij nauwelijks toegekomen, omdat het overgrote gedeelte van zijn spreektijd is besteed aan de manier waarop de gemeente de ingediende Zienswijze heeft behandeld.

De Zienswijze is op correcte wijze ingediend door meer dan 40 aan- en omwonenden van de Huizerweg. Bij bestudering van de wijze waarop de Zienswijze is verwerkt, hebben zij geconstateerd dat deze:
‘1. feitelijk onjuist is geclassificeerd als afkomstig van een “ondernemer”, terwijl wij 40 omwonenden en daarmee direct belanghebbenden zijn;
2. sterk is ingekort, waarbij grote delen van onze argumentatie, juridische onderbouwing en concrete voorstellen ontbreken;
3. is omgezet naar een tekst in de ik- vorm, terwijl onze zienswijze namens een grote groep bewoners is ingediend.’ 

Inspreker betoogde dat er, gezien de omvang van de wijzigingen, van een vergissing of een ‘slip of the pen’ geen sprake kon zijn, dat er derhalve sprake was van kwade opzet en dat hierdoor de gemeenteraad maar ook de indieners zijn misleid. In tweede instantie zijn met een correctie-memo de gemaakte wijzigingen ‘gerepareerd’, maar niet volledig c.q. niet correct. 

Inspreker stelde ook dat door deze werkwijze niet alleen de specifieke participatie van de meer dan 40 inwoners was beschadigd, maar dat het gehele instituut van burgerparticipatie ernstig tekort was gedaan.

In een eerdere communicatie hadden de meer dan 40 indieners al laten weten dat ‘deze wijze van verslaglegging is in strijd met de eisen die de Algemene wet bestuursrecht stelt aan een zorgvuldige voorbereiding (artikel 3:2 Awb) en een juiste, inzichtelijke motivering (artikel 3:46 Awb). Daarnaast voldoet dit niet aan de participatieverantwoordingsplicht van artikel 16.55 van de Omgevingswet, waarin wordt vereist dat ingebrachte participatie correct, volledig en verifieerbaar wordt weergegeven.’ 

Wat ook blijft steken, aldus inspreker en mede-indieners later desgevraagd, is dat de Visie op meerdere plaatsen de sterke indruk wekt ‘het is al besloten’. Bijvoorbeeld het opnemen van een kaartje van de Huizerweg met daar ingetekend 50km, terwijl de Zienswijze juist pleit voor 30km, heeft de betrokkenen eveneens ontstemd.

•••
De cruciale vraag ‘wie heeft dit gedaan en waarom’ bleef helaas onbeantwoord. Die vraag staat dus nog steeds open ter beantwoording. Dat zal moeten gebeuren. Wie en waarom?

Naar Haagse maatstaven is er bij bewuste c.q. opzettelijke misleiding van de Tweede Kamer voor de verantwoordelijke minister slechts één scenario: naar de uitgang en niet meer terugkomen, eventueel met een motie van wantrouwen. Vraag is wat de gemeenteraad hiermee gaat doen. En de kiezer op 18 maart 2026.

Het gaat er immers niet om of er is gerepareerd, het gaat er niet om of de meer dan 40 indieners linksom of rechtsom wel of geen schade hebben geleden of wel of niet tekort zijn gedaan. Het gaat erom dat een participatie van meer dan 40 inwoners 

– willens en wetens ten dele is ontkracht door ‘misleiding’ en ‘kwade opzet’,

– is ontdaan van zijn betekenis en inhoud, 

– is ontdaan van zijn bedoeling als bijdrage aan het democratische proces.

De volgende raadsvergadering is op 16 december a.s. en de volgende raadsverkiezingen zijn op 18 maart 2026.

///

Dit is een fotoblog,
en soms even niet.

Hoorcollege van de CdK

Blaricum kreeg vandaag de CdK (Commissaris der Koning) Arthur van Dijk op werkbezoek. Dat bestond uit ondermeer een gesprek met een aantal geselecteerde burgers over diverse lokale onderwerpen (waaronder het behoud van het agrarische karakter) en een bijzondere openbare raadsvergadering. Daarbij waren 10 van de 15 raadsleden aanwezig plus één geïnteresseerde burger. Er was een agenda opgesteld, maar die bleef ongebruikt. De tijd (een uurtje) werd gevuld met ‘een hoorcollege van de CdK’ over wat de Provincie en de CdK zoal doen, over Terneuzen en hoe de lokale politiek met ‘landelijke’ kwesties om kan/moet gaan, de Noord-Hollandse weerbaarheidsnorm (waartoe ook behoren de omgangsnormen in het politieke bedrijf), de verhouding tussen de gemeente en andere bestuurslagen zoals de regio, MRA en de Provincie en de daarbij altijd wel bestaande wrijvingen.
Leerzaam was dat de CdK stelde: ‘Lokale identiteit is de ondergrens, samenwerking komt daarna en daarnaast.’ En deze: ‘Politiek is niet altijd netjes.’  Op naar de raadsverkiezingen van 26 maart. Als dank voor en herinnering aan zijn bezoek kreeg de CdK een product van eigen bodem: een onvervalste Blaricumse Kerstbal 2025 van Bij Jelle.