De zoekactie van hedenmiddag leverde één AH op. Plus het inzicht hoe het merken gaat: AH vliegt in val met lokstof, buisje eroverheen waar die inkruipt, afsluiten met schuif en dan de AH tegen het roostertje aandrukken en daardoorheen met stift merkkleuren aanbrengen. Als de AH wegvliegt, is de lijn tussen val en nest redelijk goed in kaart te brengen. Meerdere lijnen leveren kruispunten op – dat zijn dan indicaties voor een nestlocatie. Nu gaat het nog om kleine (primaire) nesten, redelijk laag bij de grond. Die worden bewoond door de koningin en een aantal door haar verzorgde en opgroeiende werksters. Als die zijn volgroeid, wordt er naar een veel hogere plek verhuisd, waar dan het bolvormige secondaire nest ontstaat met meestal een doorsnee van 80 cm en soms wel 10.000 wespen. Ook interessant: een AH jaagt op bijen. Hoe? Hij/zij vliegt naar een korf, draait zich om en vangt een aanvliegende bij op. Met de prooi gaat hij naar een tak, bijt daar kop en staart van de bij af en vliegt met de romp (vol eiwitten, dus voedzaam) naar het eigen nest. Vandaar dat de AH als schadelijk exoot wordt gezien en moet worden uitgeroeid: de bijenstand en daarmee de fruitteelt heeft erg onder de sterk in aantal toenemende AH’s te lijden. In Frankrijk is het aantal imkers de afgelopen jaren met 40% gedaald.
Categorie: natuur
Aziatische Hoornaar-alert


Ergens …
… is wijsheid overal.

Blaricum ten top
De vriendelijk groetende Frans Ruijter op de fiets, Nico de Jong die net klaar is met het maaien van de rogge, rieten daken op de achtergrond en in de berm een legaal geparkeerd boodschappenwagentje. En de foto door en op Oog.
En dan ook nog een interviewtje:
‘Prima graan, meneer Oog, prima. Ja, het is rogge. Mooie dikke aren met veel korrels. Komt door het droge voorjaar, hè. Dan is er weinig onkruid en groeit ’t graan goed. Zaterdag ga ik er pakketjes van maken, dan is ’t hopelijk nog droog als ’t in de opslag gaat. Ja, haha, dat gaan we met een heel andere machine doen. Kom maar kijken, aan het begin van de middag.’
Passant

Nu buien, naar ’t weekend ‘Hollands heet’

Haagkleuren
Boslaan.

Lekker dagje – voor ’n ritje

Cirkel

Warme dag, mogelijk benauwd

Tja …

Rolstoelpad
GNR (Goois Natuurreservaat) heeft vanochtend zijn eerste rolstoelvriendelijke (obstakelvrije) pad geopend. Het ligt nabij de Schaapskooi op de Blaricummerheide en is mede mogelijk gemaakt door een donatie van Moeke Spijkstra Wielerclub. Samen met slechtzienden, een rolstoeler en anderen rolde/ liep voorzitter Eduard Schaepman met gezwarte skibril (zicht 0,0) en rolstok het 1,2 km lange pad ‘open’.
Ander weer

Zorg om bomen
Passanten en omwonenden maken zich zorgen over de gesteldheid van de Atlasceders aan de Naarderweg. Terecht, want uit de vergelijking van zeer recente foto’s met die van Google Streetview een jaar geleden, kan alleen maar worden geconcludeerd dat het niet goed met de bomen gaat. Een hovenier is stelliger: ‘Die zijn dood – en de vraag is waardoor …’
De bomen staan in een tuin. Omdat het gezichtsbepalende bomen zijn, maar zeker ook omdat Atlasceders op de Rode Lijst van de IUCN (International Union for Conservation of Nature) staan en zijn geklasseerd als ‘bedreigd’, lijkt een onderzoek door de gemeente c.q. deskundigen op korte termijn gewenst.
Laagwater
Hut van Mie – soms staat de bank rechts in het water …, nu dus niet.

