Samen …

Dit bericht stond afgelopen week op Facebook. Aan dit besluit ligt een wettelijke plicht ten grondslag: verkoop mag niet meer.
Interessant is de zin ‘Samen voor een gezondere toekomst!’ Die leidt bijvoorbeeld tot de overpeinzing hoe het met het verleden zat … Maar vooral tot de vraag hoe dat ‘Samen …’ zal worden ingevuld. Krijgen nu alle supermarkten KGC’s – KlantenGezondheidsComité’s – die samen met de supermarkten bepalen welke ongezonde producten niet meer zullen worden verkocht? De keuze is reuze, want volgens onafhankelijke en objectieve organisaties als de Hartstichting en de KWF (Koningin Wilhelmina Fonds, Kankerbestrijding) is circa 85% van de supermarktproducten ongezond. En wat dan te doen met al die lege schappen en vierkante meters winkelvloer …? Daar moet dan ook samen iets voor worden bedacht.

We gaan het samen zien – in die gezondere toekomst van en voor ons allen.Schermafbeelding 2024-06-23 om 09.34.50

Aftraphap

Vrijwilligers van het Blaricum Music Festival 2024 nuttigden aan de vooravond van het festival (vanavond van start in de Vituskerk om 20:00 uur) een pasta gemaakt door ‘cuoco del festival’ Claudia (links).

BEL-veteranendag

In Singer, Laren.
belvet

Achter de schermen …

… vindt van alles plaats. Niet alleen …
schermen - 1

… ontstaan er nieuwe gevels en puien, maar er vinden ook …

… juridische en bestuurlijke uitspraken plaats. Zoals:

• Over Huizerweg 2 en 2a hebben zowel de Bezwarencommissie als het College van B&W het bezwaar van SKB en Buurtschap Oude Dorp gegrond verklaard. Het vestigen van kantoren in dit pand is strijdig met het bestemmingsplan. Maar via een ‘hazenpaadje’ dat kruimelregeling heet, vergunt hetzelfde College alsnog de functiewijziging naar kantoor. Interessant is dat die regeling per 1 januari jl. is vervallen. Tegen genoemd collegebesluit kan gedurende zes weken bezwaar worden gemaakt. Wordt vervolgd.
 
• Het lukt de Rechtbank niet om in de bodemprocedure* tegen de gemeente  binnen 6 weken uitspraak te doen. Die staat nu op 31 juli gepland. AH kan tot die datum voor eigen last en risico doorgaan met (ver)bouwen. (*De door de gemeente verleende bouwvergunning voorziet niet.q. onvoldoende in voldoende en adequate voorzieningen voor parkeren, doorgaand verkeer en veiligheid voor de verkeersdeelnemers – de vergunning dient volgens eisers te worden vernietigd.) Wordt vervolgd.
 
 

Traditie

Lambert van de Meelmuis draagt in de Sint Jansprocessie (Laren) het vaandel van de Blaricumse Vitusparochie.
lambert processie - 1

Bingo!

Bellevue: vanmiddag vond daar onder leiding van Anita Witzier de Tweede Gooische Bingo plaats met als goed doel Stichting De Droomboom. De opbrengst was € 7.300,- en die zal worden besteed aan kinderspeelgoed en opleidingen voor de medewerkers.

‘U mag het zeggen, maar …

… we gaan het toch anders doen.’ Deze voor de autoluw-discussie van het centrum van het Dorp niet zo bemoedigende tekst lijkt in ieder geval wel van toepassing op het veranderen van de Kogge/Oosthout in een woonerf. Inclusief verkeersbord, drempels, anti-afsteekboomstammen en een maximum snelheid van 15km. Volgens een aanwonende is de buurt nu gedompeld in een heuse vete. Een andere aanwonende vertelt: ‘Er is een klankbordgroep geweest, met vooral nieuwkomers annex voorstanders. Die groep heeft niet of nauwelijks met de rest van de aanwonenden gecommuniceerd. Met gevolg dat de opvatting van zo’n zes aanwonenden is gevolgd en naar die van zeker 30 niet is geluisterd.’ Ook Brandweer Blaricum zou niet blij zijn met (weer) drempels erbij. Tegengeluid is dat het allemaal volgens de regels is gegaan en dat de tegenstanders misschien wel te passief zijn geweest. En dat het animo om het Elbertsveen (‘met al die geparkeerde auto’s, dat schiet niet op …’) binnendoor over Oosthout en Kogge af te steken, zou zijn afgenomen. Dus meer veiligheid ter plekke …
Wordt vervolgd. (En zie de reacties.)

Op zoek naar ’n boek …

… over parkeerfatsoen.
stoepboekhandel - 1

Boek rubberen kunstgraskorrels nog lang niet dicht

Op 18 oktober 2023 heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in uitspraak bepaald dat de gemeente Blaricum moet handhaven inzake de overtredingen van de milieuwetgeving op het Sportpark Oostermeent. Deze zaak was aangebracht door de Stichting InStrepitus/Kom van dat gras af, die zich ondermeer inzet voor een constructieve discussie over de gezondheidsrisico’s van rubbergranulaat en het (al dan niet langs juridische weg) aanzetten van partijen tot acties die leiden tot minder risico voor de gezondheid van gebruikers en die van de samenleving in het algemeen.

De gemeente is op genoemde locatie eigenaar van de voetbalvelden die worden gehuurd door de voetbalvereniging BVV’31. Twee velden en een miniveld hebben kunstgras met als bestanddeel rubberen korrels (rubbergranulaat, vermalen autobanden). 

Al eerder was ook landelijk bekend en erkend dat deze korrels giftige stoffen bevatten. Verspreiding van die korrels moet worden voorkomen, althans zoveel mogelijk moet worden tegengegaan. Dit is een preventieve zorgplicht van de huurder BVV’31. Ook dient er onder en bij de velden bodemonderzoek plaats te vinden en zonodig dient vervuilde grond te worden gesaneerd (repressieve zorgplicht van de eigenaar, de gemeente – waarbij het volgens InStrepitus mogelijk is dat BVV’31 een deel van de saneringskosten zal moeten betalen). In 2030 dienen landelijk alle kunstgrasvelden op basis van rubbergranulaat te zijn vervangen/verwijderd.

Na 18 oktober 2023 zijn de volgende acties genomen:

A. Last onder dwangsom voor BVV ’31

Omdat de gemeente in genoemde uitspraak van 18 oktober 2023 meerdere functies heeft (verhuurder, maar ook handhaver), heeft de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtsstreek (OFGV) van de gemeente het mandaat gekregen handhavend op te treden. 

Mede omdat naar de mening van de Omgevingsdienst de overtreder (BVV’31) te lang heeft gewacht met het nemen van actie, heeft de OFGV op 6 maart 2024 het bestuur van BVV’31 een last onder dwangsom opgelegd. Deze had een looptijd van twee maanden met een dwangsom van € 15.000,-. Indien na de twee maanden niet aan de last zou zijn voldaan, zou de dwangsom moeten worden betaald en zou de last onder dwangsom voor een volgende twee maanden kunnen worden herhaald.

De last hield in dat de kunstgrasvelden worden voorzien van voldoende kerende kantplanken, zodat het ‘uitlopen’ van de korrels wordt tegengegaan. Daarnaast diende BVV’31 een onderhoudsplan en een beheersplan op te stellen, met daarin ondermeer aangegeven hoe de gedragsregels zouden worden gecommuniceerd aan de gebruikers.
kantplank bvv - 1

Op 4 mei heeft BVV’31 aan de Omgevingsdienst gemeld dat aan de last onder dwangsom was voldaan. Binnenkort gaat een toezichthouder van de OFGV controleren of de maatregelen daadwerkelijk zijn genomen. Zo ja, dan zal de voetbalclub de dwangsom niet hoeven te betalen; anders wel.

B. Beroep tegen uitspraak, sanctie voor gemeente gevraagd

Voorts heeft de Stichting InStrepitus eind mei 2024 beroep aangetekend tegen de uitspraak van 18 oktober 2023. Dit is gebeurd omdat de gemeente volgens de Stichting de beschikbare tijd niet heeft gebruikt om actie te ondernemen inzake haar repressieve zorgplicht. De Stichting heeft nu in beroep gevraagd (ook) aan het niet-handelen van de gemeente een sanctie te verbinden. 

Wordt vervolgd.

NB. Op woensdag 12 juni vindt van BVV’31 de Algemene Ledenvergadering plaats, 20 uur in het clubhuis. Leden kunnen dan tijdens de rondvraag vragen stellen.

Centrum van het Dorp autoluw, autoleeg?

U mag ‘het’ zeggen. Burgerparticipatie! Bijvoorbeeld met de digitale vragenlijst van de gemeente – die vindt u HIER
Invullen kan nog vandaag tot middernacht.

tent autoluw1 - 1

Wie evenwel zijn/haar oor/oren te luister heeft gelegd in het centrum van het Dorp en ook aanwezig was bij de ‘verkeersbeleidstent’ die onlangs door de gemeente bij de Muziektent was geplaatst en waar burgers (incl. ondernemers) hun meningen kwijt konden, moet toch ook deze verzuchting annex vraag hebben gehoord:

  • Nadat de gemeente ja heeft gezegd tegen de uitbreiding van AH, waardoor met name de zorg over het tekort aan parkeerplaatsen heeft geleid tot een rechtszaak tegen de gemeente (uitspraak 30 juni a.s.) en … 
  • … nadat de gemeente ja heeft gezegd tegen het realiseren van 14 kantoorwerkplekken (samen met woning en winkel mogelijk 20 parkeerplaatsen nodig)  in het nu onder renovatie zijnde pand Huizerweg 2/2a en waar de rechter ook een oordeel over gaat vellen en …
  • … nadat de gemeente het licht op groen heeft gezet voor de terugkeer van Blushing (Gordon) in Torenlaan B2 (met daardoor eerder meer verkeer dan minder), …

… gaat de gemeente vervolgens werk maken van een verkeersbeleid met als centraal element ‘autoluw centrum Dorp’ …
Was het niet beter en logischer geweest om eerst dat verkeersbeleid te realiseren en vervolgens te kijken wie er nog wensen had en of die wel inpasbaar zouden zijn in het nieuwe autoluwe centrum van het Dorp?

Zei de man bij de snackbar terwijl hij ook wachtte op z’n vitamine-shot: ‘Schiet mijn maar lek …, begrijpen doen ik het niet.’

///

De APA

Dit is Pepijn, de APA. Hetgeen staat voor AspergeParkeerAssistent. Pepijn is van de rechte lijn, een autoneus op of over het voetpad is niks voor hem. Hij helpt de autogasten van de Aspergetent met het voor iedereen veilig en sociaal parkeren van hun bolides dan wel opgepimpte theeblikken. Pepijn doet als APA weergaloos goed werk – het hoeft niet, maar een milde bijdrage aan zijn zakgeld is oké.

Voor de autoluw-discussie …

… alleen dit soort vierwielers in het centrum van het Dorp. Nog minder ongezond ook.

2 parkeervak - 1

In de agenda

Schermafbeelding 2024-06-05 om 12.07.24

Aspergeboerderij/ASB – waar gaat dat heen?

Eerder dit jaar heeft de ASB (Agrarische Stichting Blaricum) de ‘aspergeboerderij’ aan de Angerechtsweg te koop + pacht aangeboden. De koop betreft boerderij met opstallen voor € 500.000,-, aanvullend worden landerijen (akkers, engen, totaal circa 5 ha) te pacht aangeboden voor € 5 à 8.000 per maand.
asp boerderij - 1

Het aanbod leidde in de gemeente en daarbuiten tot opgetrokken wenkbrauwen. Reacties waren vooral: ‘te hoog, niet realistisch, daar gaat niemand ja tegen zeggen’. Met als bijkomende veronderstellingen dat hiermee eigenlijk alleen zou worden voorgesorteerd op een verkoop ‘aan iemand met veel geld’ en een uiteindelijke opheffing van de ASB.

Er werden ook alternatieven geopperd. ‘De ASB zou die boerderij met land voor een veel lager bedrag aan iemand uit Blaricum moeten gunnen – zodat het boerenbedrijf met de aspergecultuur blijft bestaan.’ En: ‘Ze zouden er ook een sociale functie aan kunnen geven, inclusief wonen.’ En: ‘Waarom moet het 5 ton kosten, terwijl de boerderij met bijbehoren  bijna om niet is verkregen en ook als zodanig in de boeken schijnt te staan?’

Ook de politiek bemoeide zich ermee. Met als resultaat dat de burgemeester – uit hoofde van die functie ook bestuurslid van de ASB – eerder dit jaar de opdracht kreeg na navraag bij het ASB-bestuur de raad te informeren over de plannen, bedoelingen en drijfveren van de ASB.

Volgens de agenda van de gemeenteraad geeft de raad a.s. dinsdag 4 juni het college de bestuursopdracht (BO) tot het actualiseren van de Agrarische Nota 2011, met een breed draagvlak onder alle stakeholders. Er zijn echter een paar openstaande vragen c.q. onduidelijkheden:

  • wat zijn de bevindingen van de burgemeester bij het ASB-bestuur?
  • bij het herschrijven van genoemde Nota (wordt uitbesteed) moeten stakeholders (waaronder inwoners) intensief worden betrokken volgens een motie van de gemeenteraad. Hoe zit dat?
  • hoe is op dit moment de ASB georganiseerd: wie zijn bestuursleden, wie zijn (nog) aangeslotenen? (Is de ASB-website up to date en functioneert de organisatie zoals bedoeld en conform de statuten?)

Het is gewenst dat het gemeentebestuur goed beseft wat het belang is van de aspergeboerderij en de gehele ASB voor Blaricum. We hebben het hier over cultureel erfgoed dat en identiteit die niet voor weinig en niet voor veel geld op de vrije markt mogen worden gedumpt. De bedoeling en visie uit het oprichtingsjaar 1989 dienen te worden gerespecteerd. Wij Blaricummers zijn schatplichtig aan natuur en cultuur, waardoor wij in deze elkaars rentmeesters zijn.

///

Deze tekst is gebaseerd op de vele gesprekken met en attenderingen van inwoners over de aspergeboerderij, de ASB en het locale erfgoed. (Oog op Blaricum is een fotoblog – en nu even niet.)