Flashy fifty-five

Petra (rechts) van Optiek Boutique werd afgelopen week 55 – en heeft vandaag uitverkoop. Omdat het allemaal kan.

‘Eindelijk stevig te paard’ – …

… aldus de jarige Hendrik van den Bergh.

Pluktuin

Achter de Gemeenteboerderij aan de Eemnesserweg.

Mogelijk antwoord op vraag Brandweer naar woonruimte

Huizer Gino Joling heeft 10 Tiny-houses te koop. Vraagprijs € 19.000 per stuk. Contacten hierover met de gemeente c.q. wethouder Boersen leverden niets op, met de Brandweer wel. Joling: ‘Ik heb intussen ook wat mensen uit het dorp gesproken en heb een 15-tal locaties waar Tiny-houses geplaatst zouden kunnen worden. Ook heb ik van een particulier al een toezegging om vier van deze huisjes te kunnen plaatsen (binnen vier minuten aanrijtijd naar de kazerne). Morgenochtend heb ik een gesprek met de brandweer. Ook heb ik me aangemeld om op 10 september bij de RTG te zijn en in te spreken.’

‘Niet mijn verantwoording’

Kapster of zo opent portier en schuift blauwe kaart door.
Langzaam glijdt een plekjeszoeker voorbij – het had gekund, mits …
Toch maar even aanspreken.
‘Hoi, als je toch met die kaart bezig bent, zet je auto dan even netjes neer.’
‘Is niet mijn auto, hoor.’
‘Ja, maar je kunt toch gewoon de auto even goed zetten, je hebt de sleutels in je hand.’
‘Is niet mijn verantwoording.’
‘Oh. Trouwens: kaart doorschuiven mag ook niet.’
‘Is niet mijn verantwoording.’

Het bleef mooi weer in deze mooie wereld – dat wel.

Als OTP’tjes (openbare ‘tussenparkjes’) zo gek nog niet

Meningen over Feestweek & Kermis (2)

Linda Eggenkamp:
‘De kermis van 2019 is op een enkel incidentje na, goed verlopen. Godzijdank, want velen vreesden dat bij grote problemen de kermis van 2020 er wel eens heel anders uit zou kunnen zien.

Heel veel mensen zetten hun beste beentje voor om het feest in de hand te kunnen houden. Patrick Lommers van café Moeke Spijkstra gaf op 9 april aan tijdens een inspraakmogelijkheid bij de gemeente, dat ook te doen. Hij gaf aan in te zien dat hij een stapje terug moest. Ik zat die avond naast hem, en was in positieve zin aangenaam verrast.

De praktijk bleek anders. In plaats van een leuke coverband en een lokale DJ kwamen onder andere Dave Roelvink, Peter Beense, Luv, Roy Donders, Danny Froger naar Moeke. Artiesten die in heel Nederland ruime bekendheid genieten, en dus mensen aantrekken van veraf, die minder feeling met de Blaricumse kermis hebben.

Een stapje terug betekende voor Moeke een extra tent over de Binnendoor, tussen Moeke en bakkerij Wassenaar.
Een stapje terug in geluidsoverlast betekende het plaatsen van een muziekbox op de verdieping achter een geopend raam voorzien van zwart doek, waardoor de decibelmeter van de overbuurman in het rood vloog. De overbuurman die het nota bene op 12 maart tijdens een Ronde Tafelgesprek voor de kermis én Moeke opnam.

Wellicht zijn met deze acties niet alle regels en wetgevingen geschonden. Maar wel het respect voor en het vertrouwen van al die mensen die zich al generaties lang vol enthousiasme vrijwillig voor de Blaricumse kermis inzetten en mee beleven.

Want als de overlast door Moeke nare gevolgen had gehad, had dit het einde van die hele bijzondere Blaricumse kermis kunnen zijn, zoals deze decennialang is gevierd: de drie-eenheid van activiteiten (onder auspiciën) van de Oranjevereniging, kermisattracties en feest in de horeca.

Een man een man, een woord een woord. Als je zegt dat je een stapje terug gaat doen, doe dat dan ook. Het succes van Moeke is gebaseerd op de kermis drie-eenheid, en niet andersom. Het kan niet zo zijn dat je het risico loopt een bijzonder dorpsfeest te ontwrichten ten bate van je eigen gewin, in welke vorm dan ook.’

Peter van den Breemer:
‘– zondagmorgen: eerst de kots van de oprit wegspoelen
– maandagavond: vent van oprit wegsturen die even spontaan wilde gaan zitten poepen ” wij zijn Blaricummers”
– bellen met politie 0900-8844 en melden dat het geluidsniveau bij een horecagelegenheid toch wel erg boven het
afgesproken volume was ( > 100dB ipv 80dB volgens afgegeven vergunning). Politie adequaat gehandeld.
– dinsdagavond: GLAS met logo Amstelbier tegen gevel.
– woensdagnacht: op eigen terrein, achter hek, heeft minimaal 5 man staan pissen. Spreek je beveiliger aan
” nee mijnheer, wij beveiligen de horeca, U moet een beveiliger aanspreken met een blauw jack, die zijn ingehuurd
door de gemeente”.
– om positief af te sluiten: de volksspelen op zaterdag-zondag-maandag-woensdag waren wederom een groot
succes!’

Niels van de Westelaken.:
‘Boa’s heb ik regelmatig gezien, die waren er dus wel degelijk. Vraag me wel af wat ze nu aan het handhaven waren. Elke avond/nacht hier hele drommen dronken mensen met drank in de hand (plastic Amstel bekers met bier en eigen drank) en elke nacht veel baldadigheid en overlast ruim na sluitingstijd (na 2uur tot wel 4uur in de ochtend). Bekers/flessen/blikjes in de tuin en op straat en het urinoir hier voor de deur elke nacht omgegooid en de inhoud over de stoep. Ik heb geen bezwaar tegen de kermis, maar heb wel moeite met de wijze waarop de gemeente eea organiseert (en vooral niet handhaaft). Ik vind het niet normaal dat ik op doordeweekse dagen tot na 3 uur in de nacht  overlast heb (geen vrij helaas dit jaar). Overlast vooral veroorzaakt door 16/17-jarige pubers uit omliggende gemeentes (incl Almere).’

Meer meningen en gevoelens kunt u vernemen tijdens komende RTG’s en raadsvergaderingen.

///