
Na de ochtend droog


Mooi artikel in NRC van dit weekend over het steeds groter worden van auto’s en het resultaat daarvan: het teniet gaan van een deel van de ‘klimaatwinst’ door elektrisch rijden. Cijfertjes: auto’s met bouwjaar 2024 zijn gemiddeld 330 kilo zwaarder dan die uit 2016 (+27%) en tevens gemiddeld 6 cm breder en 21 cm langer. En als zo’n oversized bak ook nog eens zonder kaart op een invalidenplaats wordt gezet … – dan is het hoopvol dat de nieuwste dieselauto’s de door dat elektrisch rijden meer met fijnstof vervuilde lucht wel ‘inademen’, maar geen ongezonde uitstoot hebben. Ze maken m.a.w. de lucht in steden gezonder! Tijd om al dat elektrieke gerij te heroverwegen, over te stappen naar klein(er) en diesel én beter gebruik te maken van achteruitkijkspiegeltjes.

En lees even door: ‘Grote SUV’s zorgen voor meer verkeersdoden, met name kinderen.’ Artikel in autovisie.nl, HIER.
Op basis van de zonvangst van de Oog-zonnepanelen was er in februari 2025 t.o. van 2024 circa 70% meer zon; in maart was dit 62%.

Mede in het verlengde van de Landelijke Opschoondag (vorige zaterdag), maar ook omdat het leuk en dankbaar werk is en je nog ’s iemand tegenkomt, hebben HvB-raadsleden Leon van Urk Dam en Ramona Beemsterboer vandaag zo’n anderhalf uur in de Bijvanck vuil geprikt. De opbrengst was 2,5 kilo en een tevreden gevoel.

Het Algemeen Bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek heeft vorige week donderdag een brief gestuurd aan diverse gemeenteraden in de regio. Daaruit valt duidelijker te lezen wat er wel zou moeten komen op het Rijsbergenterrein, en wat niet de plannen zijn. Over het waarom van een GAD-vestiging aldaar en waarom geen woningen – geen woord.
Leden van het gemeentebestuur plukten vlijtig peuken, propjes, pakjes en prullaria op, ….
… maar niet alles kon worden meegenomen …



• Hart voor Blaricum zal dinsdag a.s. in de raadsvergadering een motie indienen met de oproep aan het College zo goed mogelijk geïnformeerd te blijven en daartoe frequent te communiceren met de gemeente Huizen.
Op het terrein van de voormalige kalkzandsteenfabriek (gemeente Huizen, tussen Randweg Midden en Blaricummerstraat) vinden allerlei saneer- en sloopwerkzaamheden plaats. Er is stevig gekapt en er zijn hoge wallen opgeworpen. Omwonenden maken zich zorgen over wat er gaat komen. De Huizer politiek lijkt van de actualiteit niet geheel op de hoogte. Geruchten volop, geen duidelijkheid, geen zekerheid.
BijJelle: met de zaadbommen van Power Flower draagt u bij aan het welzijn (en instandhouding) van de bijen. De zaadbommen zijn gemaakt op Aan de Notendijk van Prezzent, een bijzondere dagbestedingslocatie waar mensen werken met een afstand tot de arbeidsmarkt, gevestigd op het geheel biologische landgoed Heerlijkheid Mariënwaerdt (Betuwe).
De zaadbommen bevatten een mengsel van aarde, bentoniet en wilde bloemzaadjes. Na uw gooi in de tuin of de berm (!) volgt er een ‘explosie van bloemen’, waar vooral de kwetsbare wilde bij heel blij van wordt.

Autoluw in Nederland verwijst naar gebieden waar het autoverkeer beperkt is of waar geen auto’s zijn toegestaan. Dit soort zones zijn ontworpen om de leefbaarheid te verbeteren, de luchtkwaliteit te bevorderen en duurzame vervoersmiddelen zoals fietsen en wandelen aan te moedigen. Autoluwe gebieden zijn vaak te vinden in stadscentra en woonwijken, waar ze bijdragen aan een veiligere en aangenamere omgeving voor bewoners en bezoekers.
///
E-waste is elektronisch afval: oude mobieltjes, kabels, achterhaalde en/of kapotte toetsenborden, enz., enz. Ophalen en recyclen is beter dan al die troep in een kast te laten liggen. Scholen en hun leerlingen hebben er een E-waste Race van gemaakt. Ook Eva Eijpe doet daaraan mee. Heeft u wat E-waste? Dat kunt u langs brengen op Bergweg 24 of op Raadhuisstraat 16 onder de carport leggen.

Op 18 oktober 2023 heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in uitspraak bepaald dat de gemeente Blaricum moet handhaven inzake de overtredingen van de milieuwetgeving op het Sportpark Oostermeent. Deze zaak was aangebracht door de Stichting InStrepitus/Kom van dat gras af, die zich ondermeer inzet voor een constructieve discussie over de gezondheidsrisico’s van rubbergranulaat en het (al dan niet langs juridische weg) aanzetten van partijen tot acties die leiden tot minder risico voor de gezondheid van gebruikers en die van de samenleving in het algemeen.
De gemeente is op genoemde locatie eigenaar van de voetbalvelden die worden gehuurd door de voetbalvereniging BVV’31. Twee velden en een miniveld hebben kunstgras met als bestanddeel rubberen korrels (rubbergranulaat, vermalen autobanden).
Al eerder was ook landelijk bekend en erkend dat deze korrels giftige stoffen bevatten. Verspreiding van die korrels moet worden voorkomen, althans zoveel mogelijk moet worden tegengegaan. Dit is een preventieve zorgplicht van de huurder BVV’31. Ook dient er onder en bij de velden bodemonderzoek plaats te vinden en zonodig dient vervuilde grond te worden gesaneerd (repressieve zorgplicht van de eigenaar, de gemeente – waarbij het volgens InStrepitus mogelijk is dat BVV’31 een deel van de saneringskosten zal moeten betalen). In 2030 dienen landelijk alle kunstgrasvelden op basis van rubbergranulaat te zijn vervangen/verwijderd.
Na 18 oktober 2023 zijn de volgende acties genomen:
A. Last onder dwangsom voor BVV ’31
Omdat de gemeente in genoemde uitspraak van 18 oktober 2023 meerdere functies heeft (verhuurder, maar ook handhaver), heeft de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtsstreek (OFGV) van de gemeente het mandaat gekregen handhavend op te treden.
Mede omdat naar de mening van de Omgevingsdienst de overtreder (BVV’31) te lang heeft gewacht met het nemen van actie, heeft de OFGV op 6 maart 2024 het bestuur van BVV’31 een last onder dwangsom opgelegd. Deze had een looptijd van twee maanden met een dwangsom van € 15.000,-. Indien na de twee maanden niet aan de last zou zijn voldaan, zou de dwangsom moeten worden betaald en zou de last onder dwangsom voor een volgende twee maanden kunnen worden herhaald.
De last hield in dat de kunstgrasvelden worden voorzien van voldoende kerende kantplanken, zodat het ‘uitlopen’ van de korrels wordt tegengegaan. Daarnaast diende BVV’31 een onderhoudsplan en een beheersplan op te stellen, met daarin ondermeer aangegeven hoe de gedragsregels zouden worden gecommuniceerd aan de gebruikers.

Op 4 mei heeft BVV’31 aan de Omgevingsdienst gemeld dat aan de last onder dwangsom was voldaan. Binnenkort gaat een toezichthouder van de OFGV controleren of de maatregelen daadwerkelijk zijn genomen. Zo ja, dan zal de voetbalclub de dwangsom niet hoeven te betalen; anders wel.
B. Beroep tegen uitspraak, sanctie voor gemeente gevraagd
Voorts heeft de Stichting InStrepitus eind mei 2024 beroep aangetekend tegen de uitspraak van 18 oktober 2023. Dit is gebeurd omdat de gemeente volgens de Stichting de beschikbare tijd niet heeft gebruikt om actie te ondernemen inzake haar repressieve zorgplicht. De Stichting heeft nu in beroep gevraagd (ook) aan het niet-handelen van de gemeente een sanctie te verbinden.
Wordt vervolgd.
NB. Op woensdag 12 juni vindt van BVV’31 de Algemene Ledenvergadering plaats, 20 uur in het clubhuis. Leden kunnen dan tijdens de rondvraag vragen stellen.
… alleen dit soort vierwielers in het centrum van het Dorp. Nog minder ongezond ook.
