Zaterdagochtend, 11:00 uur. (Hij staat weer rechtop …)

Gezeik
Zaterdagochtend, 11:00 uur. (Hij staat weer rechtop …)

Zaterdagochtend, 11:00 uur. (Hij staat weer rechtop …)

U weet het: de aanvraag werd ingediend toen er nog een half gestut voorgeveltje stond. Dat werd de volgende dag gevloerd, er was toen dus geen ‘bestaande bouw’ meer. En zie: binnen een week komt er toestemming voor ‘renovatiewerkzaamheden (constructief herstel bestaande bouw)’. Terwijl die bestaande bouw er dus niet meer is. Dus: hoe minder er is (los van de vraag of dat mogelijk het resultaat is van een illegale sloop …), des te sneller zet de gemeente alle lichttjes op groen.

Met enige regelmaat wordt Oog gevraagd ‘van dat parkeren daar een foto te maken’. Als Oog van elke parkeerhufterij een foto zou maken, zou daarmee gemakkelijk een site zijn te vullen. Helaas is dat ook zo met het ‘amoveren’ van karakteristieke en unieke woningen, bijna altijd vergezeld door kaalslag van het perceel waar die op staan. Telkens weer wordt er een plakje of puntje afgesneden van de locale cultuurhistorie, van het locale erfgoed, van het historische kapitaal, van de nabijheid aan en van de natuur. Het gevolg van het slopen en vernietigen (noem het ‘constructief renoveren van bestaande bouw’ …) van het verleden is dat het dorp niet ouder wordt; steeds meer een doorsnee hedendaags gevalletje wordt met her en der een opgepimpt en dus niet meer authentiek rijks- of gemeentemonument. Met types die elkaar nablaten dat het hier zo uniek wonen en leven is, maar geen vingerkootje verroeren om het echte unieke in stand te houden. Wat vooral schuurt, is dat, mede mogelijk gemaakt door gemeente en Welstandscommissie (wat een contradictio in terminus!), de contemplatieve levensstijl van rust, bescheidenheid en één zijn met de natuur steeds minder zichtbaar wordt, minder aanwezig is, minder bestaat – en dat die ooit stil, miskend, teleurgesteld en verdrietig achter de horizon van het geweten zal wegglippen. Onnodig oud gemaakt, onnodig overleden. Verdrongen door uitwisselbare, schijnbaar uit een catalogus gekozen witgrind-woonbunkers met bijbehorend hekwerk en angst etalerende beveiligingscamera’s.
En een reactie van OogArmy M.P.:
‘Ik las vanmorgen dat er vergunning is gevraagd 18 !! bomen te kappen t.b.v. een nieuwbouwwoning op Dr. Catzlaan 23 . Ik ben er heen gefietst en zag dat er heel oude bomen staan, eikenbomen, beukenbomen, berkenbomen en daartussen struweel van lijsterbes, hulst en meer . Het huis staat op een perceel van 1528 m2 ,het woonoppervlak van het huis is 169 m2 en 3 m2 buitenbouw . Het huis is omschreven door Huispedia als zeer ruim . Het staat niet te koop . Ik vermoed dat een makelaar bezig is om zodoende een hogere verkoopwaarde te verkrijgen . Ik vind dat die hele oude bomen niet gekapt mogen worden. Kapvergunning met herplantplicht ,die truc zal wel weer worden gebruikt .. Het huis is charmant maar verwaarloosd . Op dezelfde ruimte,plek z.g. constructief herstel bestaande bouw is te pruimen. Een sloopvergunning is inmiddels aangevraagd . Ik ga naar de Omgevingsdienst mailen met het verzoek de kapvergunning van de bomen tegen te houden.’
///
Nadat een en ander (op last van de gemeente) drie weken gestut had gestaan, is gisterenmiddag het gevelrestant van Dorpsstraat 16 alsnog gevloerd. Naar verluidt op last van de gemeente, omdat die het toch te gevaarlijk vond … Interessant is dat toen vorige maand de ‘constructieve renovatie bestaande bouw’ werd gestart, de aannemer (of sloper?) de omwonenden verzekerde dat de voorgevel zou blijven staan. Interessant is ook dat, toen deze aannemer (renovateur, sloper?) nog bezig was, het al bekend was dat ‘het pand helemaal zoals het was zou worden teruggebouwd’ … Nou ja, zonder de gewenste dakkapellen (door de gemeente geweigerd), maar wel met een wat hogere nok. Dus een andere dakhoek. Maar verder precies hetzelfde. Lagen de nieuwbouwtekeningen al klaar toen de renovatie eh … sloop nog gaande was?
Nu schijnen partijen in overleg te zijn over welke vergunningen en ontheffingen er nodig zijn. Met misschien een scheutje gedogen, de toevoeging van wat kruimelregelingen enz. Het zal wel weer mooi worden. En karakteristiek. In ieder geval is het qua bestuurlijkheid ook karakteristiek …, maar zeker niet mooi. Wordt vervolgd. Een motie van wantrouwen tegen deze en gene aan het begin van het nieuwe politieke jaar zou wél mooi zijn. En eigenlijk wel het minste om het vertrouwen in de zorgzaamheid van het openbaar bestuur voor het beschermd dorpsgezicht en straatbeeld weer wat te eh … restaureren.

… die van mij lopen alleen op het pad; die van mij blijft altijd vlak bij mij; die van mij is al heel oud; we lopen hier al voordat die borden er stonden; ik woon hier in de buurt; houdt u niet van honden?; ik mag hier van het GNR met de hond lopen; waar bemoeit u zich mee?; ga eens iets zinnigs doen, joh; dat maak ik zelf wel uit; nou opzouten ja!; maak maar een foto; …’ Enzovoorts.
Misschien is het losloophondluw maken van de engen en de heide een beter idee dan het autoluw maken van het centrum van het Dorp.

Bierwegpaadje.

Weer een stukje openbaar groen dat is genaaid eh … gemaaid.
Foto en titel OogArmy vE.
Noolseweg.

Dorpsstraat 16: de ‘renovatie’ van de woning is dermate ‘uit de hand gelopen’, dat de voorgevel op last van de gemeente is gestut. Tevens heeft de gemeente een bouwstop opgelegd. Naar verluidt zouden twee dikke draagmuren moeten blijven staan, maar zou de rest mogen worden gesloopt. Maar dat strookt op geen enkele manier met de tot nu toe verleende vergunningen: a) renovatie woning en realisering uitbouw linksachter en b) constructieve renovatie bestaande woning. Overigens hoeft men geen ingenieur van de TU Delft te zijn om te kunnen zien dat wat er nu nog staat (3 juli, 16:30 uur) totaal onbruikbaar is voor wat voor renovatie of herbouw dan ook.
Mede gezien de onrust die de werkzaamheden in het Dorp hebben veroorzaakt, is het dringend gewenst dat het College van B&W op de kortst mogelijke termijn uitleg geeft. Met name op de vraag hoe het kan dat een kennelijk partiële onvergunde sloop c.q renovatie tot een totale verwoesting heeft geleid van en pand én straatgezicht. En ook s.v.p. een antwoord op de vraag of verdere sloop inderdaad is toegestaan en ook antwoord op de vraag wat nu het vervolgtraject zal zijn. Welke vergunningen zijn alsnog nodig, welke bouwplannen (zijn die er al???) zullen op tafel komen en welke inspraak is daarbij (nog) mogelijk?
Het is nu Code Rood voor het College – gaarne a.s.a.p. uw reactie!
Steeglandseweg, halverwege.

… over parkeerfatsoen.

Driftlaan – aanwonenden zijn al anderhalf jaar bezig met de gemeente om de waterafvoer op orde te krijgen.
