… dat door vier lopers/dorpsgenoten vannacht is opgehaald in Wageningen en (gesteund door de Rollybus) door hen naar Blaricum is gebracht. Als waardering kregen zij een miniatuur-korenbloem op voet. Het ‘Nu een paar uur slapen’ is ze van harte gegund.
Categorie: samenleving
Stille tocht en herdenking
Zes keer verraad – zes Stolpersteine
Zwaluwenweg/Verbindingsweg: voor het voormalige Pension Refugium zijn vanmiddag zes Stolpersteine (struikelstenen) onthuld, alsmede een gedenktegel. Na verraad in juli 1943 zijn hier zes onderduikers weggehaald en korte tijd later in Sobibor vermoord.


In de agenda

Heden

Koninklijke onderscheidingen
Deze week hebben drie dorpsgenoten een Koninklijke onderscheiding ontvangen. Dinsdag jl. is Arnold Kroon (links) benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau, vandaag viel die eer te beurt aan Ingrid Staal-Sas en Henk Oort.
Arnold Kroon is ruim 35 jaar voor verschillende organisaties in het Gooi actief geweest als vrijwilliger. Ingrid ‘Stip’ Staal-Sas zet zich al 24 jaar in voor diverse instanties en (zorg) organisaties in Nederland. Henk Oort is een halve eeuw actief voor diverse Blaricumse verenigingen en organisaties.
In de agenda
€ 52 miljoen Provincie voor aanpak lokale risicowegen en doorfietsroutes
Afgelopen week ging het in de Raadscommissie over de concept-Verkeersvisie 2035. Door insprekers werd ondermeer gesteld dat ‘alles al was besloten, dat de Provincie het wil, dat die doorgaande fietsroutes leidend zijn, dat gemeenten zich daar aan moeten aanpassen, dat er geld zou moeten zijn voor een veilige brug- of tunnelkruising voor fietsers op de Randweg, enzovoort’. Pogingen van leden van het gemeentebestuur om duidelijk te maken dat er nog niets is besloten, leken weinig vruchtbaar te zijn.
Onderstaand het persbericht dat de Provincie vandaag (…) heeft uitgestuurd. Daaronder een kaartje van de (beoogde) doorfietsroutes, zoals dat door de Provincie eind augustus 2024 is verspreid.
••• PERSBERICHT – Publicatiedatum: 17 april 2025
De provincie Noord-Holland wil de komende 3 jaar € 52 miljoen subsidie verlenen aan gemeenten die de verkeersveiligheid op lokale risicowegen verbeteren en doorfietsroutes aanleggen.
De projecten worden in de periode 2025 – 2027 uitgevoerd. De nieuwe subsidieregeling richt zich op die locaties waar het effect op de verkeersveiligheid het grootst is.
Gedeputeerde Jeroen Olthof: “De meeste verkeersslachtoffers vallen op lokale wegen in gemeenten. Steeds vaker zijn fietsers het slachtoffer. Op basis van data kunnen we zien waar het risico op ongevallen het grootst is. Met deze nieuwe subsidieregeling pakken we samen met gemeenten juist die locaties aan waar de meeste verkeersveiligheidswinst te halen is en waar we snel aan de slag kunnen. Ook bouwen we verder aan het regionale netwerk van comfortabele en veilige doorfietsroutes.”
• Gooi en Vechtstreek: 3 projecten in de regio Gooi en Vechtstreek krijgen € 1,8 miljoen. Zo levert de provincie een bijdrage van € 565.000,- aan de gemeente Gooise Meren voor de herinrichting van de Slochterenlaan in Bussum. Dit project is onderdeel van de doorfietsroute F1 van Hilversum naar Amsterdam.
Kaartje:
• Doorfietsroutes. De F27 uit Huizen komt over de Op Caliskamp Blaricum in, over de Bergweg, rechtdoor de Naarderweg op. Dan linksaf langs of door het Klaarenbeekpark naar de Torenlaan en verder naar Laren. Op de Naarderweg komt ook een aftakking (F527) naar Tafelberg/Crailo en dan verder.

Verkeersvisie naar de sloop?
In de Raadscommissie van gisterenavond is door vijf personen ingesproken op het onderwerp concept-Verkeersvisie 2035.
Dhr. Driessen meldde te spreken namens circa 40 ondernemers, ongeveer 90% van degenen die in het centrum actief zijn [en een mobiel met Whatsapp hebben]. Hij stelde: ‘De Visie gaat maar één kant uit, die fietsroute moet er komen.’ Ondanks dat het om een zienswijze gaat, konden hij en zijn achterban zich niet onttrekken aan het idee dat ‘alles al is beslist’. Op de vraag welk beeld er bestaat over het gedeelte van de klanten dat per fiets en/of te voet komt, kon hij geen duidelijk antwoord geven.
Mevrouw Ton (AH) vond het zorgelijk dat naar haar idee de Visie niet vrijblijvend is. ‘Er lijken al keuzes te zijn gemaakt, de doorgaande fietsroute lijkt leidende te zijn.’ Voorts vond ze de Visie suggestief, wollig en onlogisch. ‘Eerst aan AH de eis stellen van voldoende parkeerruimte en dan vervolgens het aantal openbare parkeerplaatsen mogelijk met 40% verminderen.’ Opheffen van het zgn. haaks parkeren op de Huizerweg en vervangen door meer parkeerruimte op de Bergweg ziet zij als een achteruitgang.

Dhr. Tellier uitte zijn zorgen over de eventuele uitvoering van het eenrichtingsverkeer. ‘Dan komt er veel meer verkeer over de nu rustige, parkachtige Piepersweg; bussen en grote vrachtwagens passen daar letterlijk niet, dus dat wordt dan steken.’ Ook vroeg hij zich af hoe een vestiging van de GAD op het Rijsbergen-terrein van invlloed zal zijn op het verkeer in het centrum van Blaricum-Dorp.
Dhr. Wiggers Scheur liet namens de Fietsersbond Laren-Blaricum weten (‘compliment voor de gemeente’) tevreden te zijn met ‘meer ruimte voor fietsers’. Voor de doorfietsroute gaat echter vanwege de veiligheid de voorkeur uit naar de Noolseweg i.pl.v. de Torenlaan. Hij vond het een goede zaak dat zowel lokaal als regionaal het fietsengebruik wordt gestimuleerd.
Dhr. Eijpe meldde dat de eventuele GAD-vestiging in Huizen tot 500 extra verkeersbewegingen op Blaricumse wegen zal leiden. ‘Met name vrachtverkeer en dan over de drie plaatsen waar veel fietsers oversteken.’ Opdat de veiligheid daarvan niet achteruit zal gaan, pleitte hij voor een brug dan wel een tunnel voor fietsers.
Later in de vergadering kreeg elk aanwezig raadslid (een per partij) de ruimte om vier politieke dan wel inhoudelijke vragen te stellen. Resultaat was dat is besloten dat de gehele conceptVerkeersvisie moet worden ontdaan van alle uitvoeringsvoorstellen en dat er dan over het resterende (…) document in de volgende raadsvergadering kan worden gestemd. Wethouder Cornelis was daar zichtbaar ‘niet erg blij mee’.
• Toehoorder 1: ‘Wat een bullshit! Waar gaan ze komende week nog over stemmen? Het hele stuk kan de prullenbak in.’
• Toehoorder 2: ‘Wat een puinhoop! Het ging alleen maar over procedures en over aan het woord komen. Nauwelijks inhoudelijke discussie over hoe en waar en wanneer er echt iets op tafel ligt. Welke voorstellen zijn nu bespreekbaar? Het eindigde met drie punten – autoluw dorpscentrum, doorstroomroute, meer ruimte voor fietsen en voetgangers -. Is daarvoor een stuk van 44 pagina’s nodig, is dit de opbrengst na drie jaar wethouderschap?’
• Toehoorder 3: ‘Logisch nadenken – ik heb er niets van gezien. Is dat dan zó moeilijk …?’
Wordt vervolgd.
///
Vuur komt
Vanavond dus …
… Raadscommissie over Verkeersvisie centrum Blaricum-Dorp. Er zijn vijf insprekers. U kunt de vergadering live volgen via een stream op de site van de gemeente.

Miskraam is rouwen
Een miskraam – zeker in de eerste helft van de zwangerschap – wordt al te vaak nog afgedaan als ‘nou ja …’ en ‘het was nog niets – toch?’ Maar in Nederland overkomt het per jaar circa 20.000 vrouwen, de Kuip halfvol, acht keer de Grote Zaal van het Concertgebouw, 60 per etmaal. Zij vormen de grootste ‘vereniging’ van het land, met het meeste verdriet. Grotendeels veroorzaakt door de miskraam zelf, maar ook door de reacties van de omgeving (gebrek aan inzicht en begrip), door de afwezigheid van ruimte om het verlies te verwerken, in ieder geval iets van een plaats te geven.
Daarom heeft journaliste en ervaringsdeskundige Fidessa van Rietschoten een petitie opgezet. Om de politiek ertoe te bewegen van twee weken rouwverlof een wettelijk recht te maken. Omdat een miskraam niet niets is, omdat het verlies van leven en gevoel is. Omdat het rouwen is.
Meer lezen en de petitie ondertekenen? HIER.

In de agenda

Meer Verkeersvisie(s)
Zoals eerder gemeld, staat de Verkeersvisie niet alleen in Blaricum op de bestuurlijk/politieke agenda, maar ook in de omliggende gemeenten. Eerder deze week is in Laren in de Raadscommissie de concept-Verkeersvisie 2035 gepresenteerd. Het plan wordt aangemerkt als ambitieus en omvat minder auto’s, doorfietsroutes en parkeeroplossingen aan de rand van het centrum. Er lijkt een meerderheid voor de Visie te zijn, ofschoon er door de politiek ook concrete zorgen worden geuit.
Opvallend (of niet …?) is dat de concept-Verkeersvisie 2035 van Blaricum niet alleen bijna tegelijkertijd ter tafel komt (volgende week in de Raadscommissie), maar ook dat de kern daarvan – minder auto’s, doorfietsroutes en parkeeroplossingen aan de rand van het centrum – volstrekt overeenkomt met de Verkeersvisies van de omliggende gemeenten. Hetgeen hier en daar tot de suggestie heeft geleid dat ‘alles al door de Provincie is bepaald, dat de Provincie besluiten koopt met subsidies en dat alle participaties schijnvoorstellingen zijn’. Niet onze woorden, wel door ons geregistreerd.
Vanzelfsprekend zal Oog het bestuurlijke proces en de participatie en inspraak nauwgezet blijven volgen. Daar hoort bij dat ‘voor en tegen’ neutraal aan het woord komen en dat verstoringen van welke kant dan ook aan de kaak worden gesteld. Bijvoorbeeld als wordt gesteld dat er volgende week besluiten worden genomen – hetgeen dus niet zo is. Ook pogingen om te verhinderen dat Oog zijn werk kan doen (inclusief het ‘kaltstellen’ van bronnen) zal niet worden geaccepteerd en hard worden aangepakt.
Over de gedane suggestie (‘oplossing’) de marktkramen van de kaas, de vis en de bloemen te verplaatsen naar de Bergweg, is alvast van de betrokken ondernemers deze unanieme mening te melden: ‘Dat wordt dan stoppen.’ Hetgeen ook wordt gezegd door bakker Frans Wassenaar in reactie op de mogelijkheid van eenrichtsverkeer in het centrum. Waar tegenover kan worden gezet deze overweging van een actieve ondernemer: ‘Er zijn zo’n 40 ondernemers ja, die je gewoon hun ding moet laten doen. Maar er zijn ook zo’n 12.000 inwoners, dat begrijp ik heel goed …’
Heeft u nog ideeën over het verkeer in het centrum van Blaricum-Dorp? U kunt in de Raadscommissie van dinsdag 15 april (start 20.00 uur) inspreken. Maximaal zes minuten.
///
Blaricum Music Festival – voorbericht

Info en kaarten HIER.
