Eerst nog even een kerststal?

Waarom wordt er niet gesloopt? – die vraag wordt vaker gesteld. Het antwoord is: zolang de Geldmaat er zit, kan er niet worden gesloopt. Ah, en wanneer gaat ‘ie weg? Antwoord kwam van Geldmaat zelf:

Bedankt voor je bericht over de Geldmaat aan de Huizerweg 4 in Blaricum. Deze automaat is vanaf 7 december niet meer beschikbaar. Het contract met de verhuurder van deze locatie is verlopen en wij zijn op zoek naar een alternatieve locatie in Blaricum. De dichtstbijzijnde locatie voor het opnemen van biljetten is aan de Huizerweg 8 gevestigd in de Albert Heijn. Voor andere alternatieve locaties verwijzen wij klanten naar onze locatiewijzer. Hier kunnen zij op basis van de door hen gewenste dienst de dichtstbijzijnde Geldmaat terugvinden.  

Conclusie 1: als u per jaar 3000 euro wilt verdienen met een Geldmaat aan/in de gevel, neem dan contact met ze op. RegioBank?
Conclusie 2: 7 december is een donderdag. In de kerstperiode gaan slopen en het Dorp op te zadelen met een ‘gat’  is niet erg stijlvol. Ofwel: het zal wel begin januari worden.

Dat biedt dan een mooie gelegenheid om het Dorp in de kerstperiode te voorzien van een heuse en leuke … KERSTSTAL!!!
Met een ezel, schapen mogen ook weer, Nico zal nog wel een os hebben en voor Jozef, Maria en de drie koningen zijn er al gegadigden (al dan niet raadsleden). Een kindje-baby zal ook wel lukken. Glühwein, chocolademelk, doe ’s leuk en lekker. Muziekje, wierookje, ook fijn.

Kortom: leve de sfeer en de goodwill en de gezelligheid: maak er een paar weken een mooie kerststal van. Desnoods met daaraan vastgeknoopt een goed doel. blushing hek - 1 (1)

Ster naar nieuwe plaats

De Ster van Blaricum is zojuist verplaatst van de opslag waar hij jaren heeft gestaan naar de nieuwe standplaats. De komende tijd zullen renovatie en reparaties worden uitgevoerd. Wellicht gaat de Ster donderdag 21 december weer stralen. Wordt vervolgd.
ster transport 1 - 1

Voorlopige uitslag TK-verkiezingen Blaricum

Schermafbeelding 2023-11-23 om 08.33.59

Bron: site gemeente Blaricum.

Geen stem lokaal

Ja, nee, haha! Morgen zijn er natuurlijk wel de bekende stemlokalen waar u kunt stemmen, maar …
… lokale kandidaten zijn er niet. Niemand uit Blaricum, niemand uit Laren. Wel eentje uit Eemnes, en ook eentje uit Huizen.
U weet het inmiddels al? Vertel …
kandlijst - 1

Woensdag TK-verkiezingen

Weet u het al? Is de mist van schrijnende herinneringen en daar haaks op staande verkiezingsbeloften inmiddels opgetrokken?
verkiezbord mist - 1

Doorstart Boekhandel dichterbij

Tijdens een bijeenkomst ten kantore van Voorma en Walch (Jacques Walch: ‘Wij steunen alles wat cement is van de samenleving’) hebben de initiatiefnemers van de doorstart van De Blaricumsche Boekhandel hun plannen toegelicht. Gezien de reacties en kennelijk eerder binnengekomen toezeggingen lijkt de doorstart waarschijnlijk door te gaan.

Voor de korte termijn (eerste zes maanden) staat naast de overname het kompas op a) een omzet van 500.000 euro op jaarbasis; b) verkrijgen van leningen van totaal circa 200.000 euro; c) opzetten van een aansprekende website; d) stevige regionale marketing; e) opstellen van een bedrijfsplan voor de langere termijn. Daarin zullen ondermeer staan de plannen voor een podcast, een studiovoorziening, mogelijke samenwerkingen, eventuele verbouwingen en de financiering. Belangrijk was te vernemen dat de initiatiefnemers doen wat ze doen omdat ‘een dorp zonder boekhandel een dorp zonder ziel is’ (Piet van der Bergh) en ook omdat ze van mening zijn dat behoud van De Blaricumsche Boekhandel bijdraagt aan het behoud van het karakteristiek-dorpse van Blaricum. Nadere info via de mail: HIER.boekhandel presentatie 1 - 1

Inrit anders – waar wordt er geparkeerd?

Er is een Omgevingsvergunning verleend voor veranderingen aan Huizerweg 2 en 2a – o.a. het pand dat Studio Erik Gutter per 1 maart 2024 zal (moet) verlaten. Onderdeel van het vergunde is het verplaatsen van de inrit aan de Meentweg. Daardoor zouden er niet drie maar vijf auto’s op eigen terrein kunnen worden geparkeerd. De achterliggende tuin lijkt ongemoeid te blijven.
Volgens Karakteristiek Blaricum voldoet de Omgevingsvergunning niet aan de CROW Parkeernorm voor het centrumgebied. Het aantal van vijf parkeerplaatsen zou namelijk niet aansluiten op a) twee voor de woning; b) twee voor de winkel en c) 14 voor de 14 ingetekende werkplekken in het te realiseren kantoor.
inrit h2 - 1

De verleende vergunning omvat meer, daarover later.

Sint-Maarten

Ruim 100 kinderen (met ouders/begeleiders) deden vanavond mee aan de Sint-Maartenoptocht bij de Vituskerk.

Omgevingsvisie (update 2)

Voor het verkrijgen van een goede Omgevingsvisie en een idem Verkeersvisie is er meer ruimte voor inbreng van en participatie door de burger. Ook in de Bijvanck bevraagt de gemeente (in een tent mét koffie) belangstellende inwoners. U kunt dat ook thuis doen via deze LINK.
Update 2: u had dat ook kunnen doen morgen 2 november tussen 15 en 17 uur op hoek Torenlaan/Dorpsstraat (muziektent), maar dat is afgelast vanwege de wind.
omgevingsvisie 1 - 1