Coming Out-dag

Met in de Blaercom een expositie en aan de gevel een regenboogvlag, opgehangen door wethouder Joke Lanphen.

Ook …

Met correct archiveren en helder fotograferen blijft de locale historie nog wel een beetje bewaard …

Eva doet mee aan de E-waste Race

E-waste is elektronisch afval: oude mobieltjes, kabels, achterhaalde en/of kapotte toetsenborden, enz., enz. Ophalen en recyclen is beter dan al die troep in een kast te laten liggen. Scholen en hun leerlingen hebben er een E-waste Race van gemaakt. Ook Eva Eijpe doet daaraan mee. Heeft u wat E-waste? Dat kunt u langs brengen op Bergweg 24 of op Raadhuisstraat 16 onder de carport leggen.

Autoluw en die fietsen

Het autoluw maken van het centrum van het Dorp zou (zegt de een) ‘gepaard moeten gaan met’ dan wel zou (zegt de ander) ‘voorkomen kunnen worden door’ meer plaatsen voor fietsen. Feit is dat er in het centrum – van Bellevue tot en met de Boekhandel en van de Meelmuis tot en met Moeke – zo’n 125 plaatsen voor fietsen zijn, exclusief die aan de achterkant van de supermarkt.

Wat zegt dat, die 125? (Deels trouwens ooit in principe bestemd voor klanten van winkels/bedrijven.) Eigenlijk niets. Want fietsen worden vandaag de dag nogal ongedisciplineerd in en bij en naast rekken gestald, fatbikes en moutainbikes kunnen doorgaans niet in de klemmen, veel elektrobikers zetten hun fiets op de standaard omdat ze bang zijn (mede door het gewicht van hun fiets) een slag in hun voorwiel te krijgen, veel fietsers houden hun gestalde (dure) fiets het liefste in het zicht, anderen boeit het juist niet en die kwakken hun rammelbak er gewoon tussen, rekening houden met kinderwagens en rollators is lang niet altijd aan de orde, enz., enz. De toezegging ‘Het aantal fietsenplaatsen zal worden verdubbeld’ zal dan ook erg betrekkelijk zijn: niet zelden nemen drie fietsen zes plekken in beslag. Daar gaat je verdubbeling …

Men vergist zich als men denkt dat bij een herinrichting van de openbare ruimte in het centrum het voor de te stallen fietsen voldoende is om het aantal plekken wat te vermeerderen en her en der een verwijzingsbordje neer te zetten. Zie de grote steden: alleen de combinatie van dure maar uitstekende voorzieningen (fietsparkeerkelders onder bijv. Klein Gartmanplantsoen en Beursplein) en stringent handhaven (geen enkele fiets meer op de Dam voor De Bijenkorf) heeft geleid tot een leefbare situatie voor zowel stallers als voetgangers en een verbetering van toegankelijkheid en veiligheid. 

Vanuit het oogpunt de boel wat dorpser, gezelliger, leuker ogend, overzichtelijker en veiliger te maken het centrum op de schop te nemen en daarbij ‘die fietsers en waar die zouden moeten kunnen staan’ te beschouwen als sluitpost, zal weggegooid geld zijn.

Deze overwegingen wilden we er even in fietsen …

///

Nabeschouwen en opruimen

Naar schatting heeft de Dag van het Werkpaard circa 3000 bezoekers getrokken. De ruim 150 vrijwilligers kunnen trots zijn.
De gehoorde uitspraken ‘Jaarlijks cultureel hoogtepunt’ en ‘Dit is een hele mooie editie’ waren niet overdreven.

Geschiedenis levend houden

werkp kape; - 1

Neit vergete …

De Dag van het Werkpaard vindt plaats op de eng aan de Noolseweg.
werkpaard borden - 1

Statiegeld voor de Kerstster

Deze voorziening vindt u bij de supermarkt van Albert Heijn aan de Huizerweg.
kerstster statiegeld2 - 1

In de agenda

Jury: burgemeester Barbara de Reijke, Anita Witzier en Johnny de Mol.
baktbeter

Neem lege jeneverflessen mee

Zondag 22 september worden de akkers aan de Blaricumse Noolseweg omgetoverd tot een authentiek agrarisch dorp uit het begin van de vorige eeuw. Meerdere teams strijden tussen 12.00 en 16.30 uur met hun werkpaarden om de titel team Dag van het Werkpaard.  Voor de paarden staan  boomslepen, ploegen en activiteiten op het boerenerf op het programma. Daarnaast moeten de boeren, boerinnen, meiden en knechten in de weer met de dorsvlegel en het koren op schoven zetten. Tot slot is er een verrassingsopdracht waarbij veel creativiteit en handigheid essentieel zijn.
wp2009
Het houdt uiteraard niet op bij de activiteiten rond de werkpaarden, veel ambachten en gebruiken uit het dorpse leven van ruim 100 jaar geleden worden uitgebeeld. Nieuw dit jaar is de komst van de Sint Vitus-kapel. De katholieke kerk speelt een essentiële rol in het dagelijkse, doordeweekse leven. Voor school gaan de kinderen naar de mis, parochianen biechten hun zonden op, de pastoor zegent de koeien en de paarden, het koor repeteert, de baby wordt gedoopt en als u een lege jeneverfles meebrengt, krijgt uw wijwater mee naar huis!

De rietdekker maakt zijn opwachting, evenals de pompenboorder. Middels pulsen wordt op een ouderwetse manier naar grondwater gezocht. Vrouwen en kinderen zijn volop bezig met de kookwas, de bakkers bakken in de ouderwetse houtoven zoete broodjes, koekjes en andere heerlijkheden. De smid staat boven hete vuren. In het keukentje maakt tante Toos haar befaamde gehaktballen. De touwslager maakt met het publiek stevige touwen. Voor de zoetekauwen is er een kraampje met ouderwets snoepgoed. De kinderen krijgen op school zangles van de nonnen. Dorst gekregen van het aanschouwen van dit alles? De bierbrouwer heeft de oplossing!

Speciaal voor de kinderen uit het publiek is er een kinderplein met allerlei ouderwetse spelletjes en een draaimolen.

De dag wordt, afgesloten met de Boeldag, de veiling van oude, brocante en antieke spullen. Heeft u dingen over die passen bij deze veiling? U kunt ze vooraf inleveren bij Nico de Jong op de Gebroeders Dooijewaardweg, en Klaas Vos, Oostermeent 1.
De Boeldag start rond 17 uur. Aansluitend is de prijsuitreiking.

Toegang tot het terrein is gratis. Neem wat contanten mee voor de verse broodjes van de bakker, de ouderwetse snoepjes in de snoepkraam, en de honing van de imker. Voor consumpties en andere lekkernijen van toen en nu in de grote tent koopt u consumptiebonnen, te betalen via pin en contant. Dat ene brocante artikel waar u al jaren naar op zoek bent, en 22 september op de kop tikt bij de Boeldag, kunt u met echt geld of de betaalpas afrekenen!

•••
Foto: 2009.