Welke bermen?

Op Facebook troffen wij de pagina Blaricumse bermen aan. Niet van Oog, onbekend van wie wel. Hoe dan ook: goed bezig.
welke bermen - 1

Bolides van de Blaercom bridge-babes

Maandagmiddag is er bridge in de Blaercom. Het zijn voor het merendeel damesdis daaraan meedoen en die hun koetsjes gelukkig niet meer zo dicht mogelijk bij de kaarten parkeren, maar op het Oranjeweitje.
bolides - 1

’t Werckpaert stopt als zorgboerderij

Margriet en Nico de Jong laten weten:
‘Dit jaar bestaat de Zorgboerderij 20 jaar. Dat betekent ook dat wij 20 jaar ouder zijn geworden. Gezien onze leeftijd wordt het tijd om een stap terug te doen. Helaas wordt de zorgtak niet overgenomen en zijn we genoodzaakt te stoppen met de dagbesteding. 30 April hebben de hulpboeren hun laatste werkdag. Gelukkig is er vervangende dagbesteding voor de hulpboeren geregeld.

Het goede nieuws is dat de boerderij met de koeien, kippen, moestuin, winkel enz. wel blijft bestaan.

We willen iedereen heel hartelijk bedanken voor alle steun die we mochten ontvangen . De hulpboeren hebben genoten van de mooie werkplek en genoten van alle verbeteringen die we mede dankzij jullie steun konden verwezenlijken.’

Aanvullend laat het bestuur van de Stichting Vrienden van ’t Werckpaert weten:
‘Het doel van de stichting is het ondersteunen van de zorgboerderij. Nu de zorgboerderij stopt, kan het doel niet meer verwezenlijkt worden. De stichting zal daarom na 1 mei worden ontbonden en geliquideerd. Een mogelijk positief saldo zal bij liquidatie overeenkomstig de statuten voor een vergelijkbaar doel worden aangewend. Ook zal de stichting de komende tijd in overleg met Nico en Margriet nog enkele lopende projecten financieren.’ 

DCIM100MEDIADJI_0638.JPG

Loopdelen en asbest

Zoals is te zien is de openbare ruimte rond Huizerweg 2/2a (voorheen Studio Erik Gutter) zodanig belegd met loopdelen, dat voetgangers (al dan niet met hulpmiddelen) er zonder al te veel ongemak langs kunnen. Voorts heeft bouwadviseur Melssen laten weten dat er in week 15 en 16 (8-19 april a.s.) asbestsanering zal plaatsvinden. Dat gaat in drie stappen: a) inventarisatie door bedrijf A; b) verwijdering door bedrijf B en c): eindcontrole door bedrijf C. De drie bedrijven zijn onafhankelijk van elkaar. Vanzelfsprekend worden deze werkzaamheden zodanig uitgevoerd dat passanten en omwonenden er geen last van zullen hebben. Wordt vervolgd.
loopplaten - 1

Nieuwe haring …

… is vroeg dit jaar.

Berm van de week: Noolseweg.

Bermkapen en inkeer

Foto uit 2019: in zekere zin zijn de bermen gekaapt, want gecultiveerd. Blaricums oogt het in feite niet (meer). Maar met enige goede wil kunnen ze nog wel worden beschouwd als onderdeel van de openbare ruimte. Zoals het hoort, want de bermen zijn van iedereen én hebben wel degelijk ook een functie als het gaat om verkeersveiligheid.
Schermafbeelding 2024-02-24 om 19.39.17

Dat veranderde in februari 2024: nadat het huis op het achterliggende perceel was afgebouwd, werd de berm voorzien van grote keien. Onwettig, lelijk en gevaarlijk voor uitwijkende Range Rovers, volgeladen fatbikers en vele andere verkeersdeelnemers. Gelukkig (al dan niet. na handhaving) is de bergkaper tot inkeer gekomen en zijn de keien verdwenen. Laat het zo maar (nog wel even de brievenbus weghalen).

Elders zijn de bergkapers hardnekkiger. Leuk onderwerp voor een buurtBBQ, of discussiepunt als het bezoek van de buren wegrijdt en blijft ‘hangen’ aan zo’n steen of paaltje. Leerpunt: er is een gemeentebeleid voor de bermen (‘ruw, rommelig’), die worden er door gecultiveer en kaping NIET mooier op, NIET veiliger op en zeker NIET meer Blaricums op. De hele straat/weg/laan evenmin. Dus …

Handen uit de mouwen vóór de vrijwilligers

In het kader van NL Doet (info HIER) namen vanmiddag leden van het college van B&W en Rotary Club Blaricum-Centauea in de Blaercom kwast, roller en afplakband ter hand om de binnenboel van een nieuw verfje te voorzien. Achtergrond: ’s even te ervaren hoe het is om vrijwilliger te zijn.
college blaercom - 1

Aan de gang

Van het pand Huizerweg 2/2a (voorheen Studio Erik Gutter en aparte woning) zijn de renovatie en verduurzaming van start gegaan. Er wordt gesloopt (gestript) en er wordt momenteel een stevig steigerwerk geplaatst. Desgevraagd laat bouwadviseur Melssen weten: ‘Rond de steigers komen hekken, zodat men er niet onder kan komen. De stoep is inderdaad tijdelijk niet te gebruiken. Het daarop plaatsen van de steiger is in de bouwvergunning inbegrepen.’ Het gras (‘gemeentelijk groen c.q. plantsoen’) zal met kunststof platen worden afgedekt, zodat ook gebruikers van karretjes, kinderwagens en rollators zo min mogelijk last zullen hebben van de steigers.

Volgens Melssen zal er over een week of twee asbest worden verwijderd. ‘Ook dit zal volledig gaan volgens wet- en regelgeving. We houden heel scherp in de gaten waar dat zit en tevoorschijn komt.’ Melssen benadrukt dat het vooral om noodzakelijke renovatie en verduurzaming gaat. ‘De woning zal er echt flink op vooruitgaan. In de winkelruimte wil de eigenaar een activiteit hebben die qua produkten en prijsniveau voor velen toegankelijk en aantrekkelijk zal zijn. En voor de rest worden de kantoorruimten ook aangepakt. Zeker wat betreft de buitenkant zal er niet veel aan het pand veranderen. Het zal er zeker mooier op worden.’

Over de kantoorruimte bestaat nog wat onduidelijkheid. Of een flink deel van het pand inderdaad als zodanig (er zijn 14 werkplekken ingetekend) mag worden gebruikt, ligt ter beoordeling bij de Commissie van Bezwaarschriften. Zowel Stichting Karakteristiek Blaricum als Buurtschap Oude Dorp hebben bezwaar aangetekend tegen a) ander gebruik van het pand dan het bestemmingsplan toestaat en b) een mogelijk niet voldoen aan de CROW-norm wat betreft het aantal beschikbare en benodigde parkeerplaatsen. De werkzaamheden zullen ongeveer anderhalf jaar duren.

///

Terug: over de klinkers!

Meer info HIER.

Einde van een stijlvol en dorpsvriendelijk tijdperk

Leeg – sleutels overgedragen.

Nóg minder postbezorging?!

PostNL wil met een wijziging van de Postwet af van de verplichting zonodig elke werkdag op elk adres de post te bezorgen. Want er zijn minder brieven en er is krapte op de arbeidsmarkt. PostNL-topvrouw Verhagen zegt: ‘Nu lopen wij nog steeds vijf dagen per week door elke straat en dat is omdat we moeten voldoen aan de regels die in de postwet staan.’ Dat is onjuist: in grote delen van Blaricum komt de postbode hooguit drie, soms zelfs maar twee keer per week. Bedenk ’s iets anders.
Schermafbeelding 2024-02-26 om 09.29.54

Foto: 15 januari 2010.