Naar schatting heeft de Dag van het Werkpaard circa 3000 bezoekers getrokken. De ruim 150 vrijwilligers kunnen trots zijn.
De gehoorde uitspraken ‘Jaarlijks cultureel hoogtepunt’ en ‘Dit is een hele mooie editie’ waren niet overdreven.
Categorie: leven
A-VIDA van start
Deltazijde 28d, Blaricummermeent: vandaag is A-VIDA wellbeing centrum van start gegaan. In bijzonder fraai ingerichte ruimten (op een gemakkelijk te bereiken locatie met voldoende eigen parkeerplaatsen) kunt u terecht voor ondermeer ademhalingscursussen, yoga, ontspanning, massages, tijd voor jezelf, persoonlijke ontwikkeling. Er is per dagdeel een ruimte te huur voor coachingsessies of waar je met je eigen groep bezig kunt zijn. En er zijn smoothies en andere gezonde zaken. Meer info en boekingen HIER.
Moedig en ontroerend
Gisteren deed aan het ringsteken op de Kerklaan ook een ‘KWF-bakfiets’ mee. Bemand door de dorpsgenoten Jort de Graaf (stuurman), Pim Faber en Annemieke Steenbeek. Geen toevallige combinatie, want alledrie zijn in de achterliggende periode vol geraakt door kanker.
Hun deelname was een moedig en ontroerend betoon van levenslust, van vechtlust, van hoop. En, gezien het motto dat ze meevoerden – Tumorhumor – ook een blijk van durven omgaan met een rotziekte en een situatie waarom ze natuurlijk helemaal nooit om hebben gevraagd.
Hun deelname was ook een vraag om donaties voor de KWF Kankerbestrijding. Ondanks alle vorderingen die er zijn en worden gemaakt met diagnoses, preventies en behandelingen, is er onverminderd geld nodig om daarmee door te gaan – om daardoor meer patiënten een langer en toch ook nog acceptabel of zelfs goed leven te bieden. Elke euro telt. Doneren kan via de QR-code en via de site van het KWF.

Weer een …
Met enige regelmaat wordt Oog gevraagd ‘van dat parkeren daar een foto te maken’. Als Oog van elke parkeerhufterij een foto zou maken, zou daarmee gemakkelijk een site zijn te vullen. Helaas is dat ook zo met het ‘amoveren’ van karakteristieke en unieke woningen, bijna altijd vergezeld door kaalslag van het perceel waar die op staan. Telkens weer wordt er een plakje of puntje afgesneden van de locale cultuurhistorie, van het locale erfgoed, van het historische kapitaal, van de nabijheid aan en van de natuur. Het gevolg van het slopen en vernietigen (noem het ‘constructief renoveren van bestaande bouw’ …) van het verleden is dat het dorp niet ouder wordt; steeds meer een doorsnee hedendaags gevalletje wordt met her en der een opgepimpt en dus niet meer authentiek rijks- of gemeentemonument. Met types die elkaar nablaten dat het hier zo uniek wonen en leven is, maar geen vingerkootje verroeren om het echte unieke in stand te houden. Wat vooral schuurt, is dat, mede mogelijk gemaakt door gemeente en Welstandscommissie (wat een contradictio in terminus!), de contemplatieve levensstijl van rust, bescheidenheid en één zijn met de natuur steeds minder zichtbaar wordt, minder aanwezig is, minder bestaat – en dat die ooit stil, miskend, teleurgesteld en verdrietig achter de horizon van het geweten zal wegglippen. Onnodig oud gemaakt, onnodig overleden. Verdrongen door uitwisselbare, schijnbaar uit een catalogus gekozen witgrind-woonbunkers met bijbehorend hekwerk en angst etalerende beveiligingscamera’s.
En een reactie van OogArmy M.P.:
‘Ik las vanmorgen dat er vergunning is gevraagd 18 !! bomen te kappen t.b.v. een nieuwbouwwoning op Dr. Catzlaan 23 . Ik ben er heen gefietst en zag dat er heel oude bomen staan, eikenbomen, beukenbomen, berkenbomen en daartussen struweel van lijsterbes, hulst en meer . Het huis staat op een perceel van 1528 m2 ,het woonoppervlak van het huis is 169 m2 en 3 m2 buitenbouw . Het huis is omschreven door Huispedia als zeer ruim . Het staat niet te koop . Ik vermoed dat een makelaar bezig is om zodoende een hogere verkoopwaarde te verkrijgen . Ik vind dat die hele oude bomen niet gekapt mogen worden. Kapvergunning met herplantplicht ,die truc zal wel weer worden gebruikt .. Het huis is charmant maar verwaarloosd . Op dezelfde ruimte,plek z.g. constructief herstel bestaande bouw is te pruimen. Een sloopvergunning is inmiddels aangevraagd . Ik ga naar de Omgevingsdienst mailen met het verzoek de kapvergunning van de bomen tegen te houden.’
///
Centrum van het Dorp autoluw, autoleeg?
U mag ‘het’ zeggen. Burgerparticipatie! Bijvoorbeeld met de digitale vragenlijst van de gemeente – die vindt u HIER.
Invullen kan nog vandaag tot middernacht.

Wie evenwel zijn/haar oor/oren te luister heeft gelegd in het centrum van het Dorp en ook aanwezig was bij de ‘verkeersbeleidstent’ die onlangs door de gemeente bij de Muziektent was geplaatst en waar burgers (incl. ondernemers) hun meningen kwijt konden, moet toch ook deze verzuchting annex vraag hebben gehoord:
- Nadat de gemeente ja heeft gezegd tegen de uitbreiding van AH, waardoor met name de zorg over het tekort aan parkeerplaatsen heeft geleid tot een rechtszaak tegen de gemeente (uitspraak 30 juni a.s.) en …
- … nadat de gemeente ja heeft gezegd tegen het realiseren van 14 kantoorwerkplekken (samen met woning en winkel mogelijk 20 parkeerplaatsen nodig) in het nu onder renovatie zijnde pand Huizerweg 2/2a en waar de rechter ook een oordeel over gaat vellen en …
- … nadat de gemeente het licht op groen heeft gezet voor de terugkeer van Blushing (Gordon) in Torenlaan B2 (met daardoor eerder meer verkeer dan minder), …
… gaat de gemeente vervolgens werk maken van een verkeersbeleid met als centraal element ‘autoluw centrum Dorp’ …
Was het niet beter en logischer geweest om eerst dat verkeersbeleid te realiseren en vervolgens te kijken wie er nog wensen had en of die wel inpasbaar zouden zijn in het nieuwe autoluwe centrum van het Dorp?
Zei de man bij de snackbar terwijl hij ook wachtte op z’n vitamine-shot: ‘Schiet mijn maar lek …, begrijpen doen ik het niet.’
///
Petitie Gaza, Rafah
Petitie HIER.

Stal Rieder – toen en nu
Bellevue-baas Britt baart baby
Verkeersluw van start
De operatie ‘Verkeersluw Dorpscentrum’ is na meerdere raadsperiodes overleggen en grootschalig dimdammen van start gegaan. Zoals bekend gaat het om een integrale aanpak, waarbij er minder auto’s in het centrum van het Dorp zullen zijn, meer ruimte voor voetgangers en fietsers zal komen en er vooral meer leefbaarheid en veiligheid zal bestaan.
De eerste en meteen al majeure stap is het plaatsen van een volstrekt nutteloos en ook ontsierend bord tegen de Muziektent aan. Nutteloos omdat er al sinds jaar en dag een dergelijk bord in de tent hangt en dit al jaren geldende verbod misschien een keer in de drie weken door anderhalve puber met een blikje krachtlimonade wordt overtreden. Ontsierend omdat de Muziektent – onpraktisch en zelden gebruikt als ‘ie is – hoort bij het karakteristieke straatbeeld, mogelijk zelfs behoort tot de verzameling Gemeentemonumenten.
We prijzen de gemeente voor haar ergens toch gevonden slagvaardigheid en zijn benieuwd naar de volgende stappen – hoe en wanneer … en alvast bedankt mede namens de achterkleinkinderen en zo.
Het leed …
… dat koud handje heet.

Oog 15
Vijftien jaar verder. 30.000 foto’s verder, ruim 17 miljoen hits, 2400 volgers op Facebook, 1450 op Instagram, 700 op X, in 2023 gemiddeld 3500 views/dag op het blog zelf. Ofwel: Oog is wel wat, zeg maar een sterk merk. Wordt zelfs in de recente enquête van de gemeente genoemd als een van de mogelijkheden waarop informatie van de gemeente kan worden verkregen … Aankruisen!
Met veel dank voor de sponsors, veel dank voor de reageerders, de critici, adviezen, suggesties en vooral de tips, veel dank voor de onophoudelijke stroom van complimenten, veel dank voor uw steeds weer boeiende, interessante, inspirerende en irritante (asociale maar o zo menselijke) gedrag in de openbare ruimte. Dat gedrag en wat anderen daarvan vinden is een van de bestaansgronden van Oog, een dorpsfeuilleton, het visuele collectieve geweten en geheugen. Met zelfs kijkers in Frankrijk en Canada die aan Oog verslaafd zijn.
Dank voor uw respect, uw incasseringsvermogen en uw soms maar met moeite onderdrukte afkeuring. Blijf ademen en … verder maar weer.
Onderstaand een collage van foto’s die gemaakt zijn op de voorbije Oog-verjaardagen. (Voor de liefhebbers: rechtsonder staat een archieffunctie (Verleden (archief), kunt u per maand alle foto’s terugkijken.)
85 en 90
Sonja en Hein van Dam vieren vandaag in goede gezondheid en vrolijkheid hun verjaardagen – hetgeen ze …
… tien jaar geleden ook deden. ‘Een paar mankementjes, niets bijzonders. Je leeftijd gaat een beetje tegen zitten hè, dat is het.’
Opgeven is geen optie
Woensdag TK-verkiezingen
Weet u het al? Is de mist van schrijnende herinneringen en daar haaks op staande verkiezingsbeloften inmiddels opgetrokken?



